Het nieuwe jaar is alweer bijna twee weken oud. Tijd gehad om te reflecteren op het voorgaande jaar? Wat gaan we anders, misschien wel beter doen? Een veelvoorkomend 'goed voornemen' is nu echt serieus tijd inruimen voor kwaliteitszaken, niet meer alles op de welbekende laatste knip bijwerken, vlak voordat de Raad voor Accreditatie komt bijvoorbeeld. Hoe zit dat bij uw bedrijf? Komt het bekend voor, dat voornemen? Of wellicht word je nu "gedwongen" toch voor accreditatie of certificatie te gaan, wetgeving is continu aan verandering onderhevig, klanten worden kritischer, veeleisender. Er lijkt vaak geen keus meer te zijn. Soms is dat inderdaad zo, zeker als veiligheid van mens, dier en milieu op het spel kunnen staan. Denk aan de verplichte onderzoeken op gebied van water, lucht, medicijnen, cosmetica, voedsel, enzovoorts. Fijn dat je weet dat dit onderzocht wordt, voordat wij het op ons lijf smeren, inademen of opeten. Dan is het - mijns inziens - maar goed ook dat er zulke strenge regels zijn. Dan ook is accreditatie een bewijs van "goed gedrag", goed presteren, volgens de richtlijnen. Kortom: een kwaliteitslabel. Dat geeft vertrouwen, voor de klant, voor de consument, voor ons allen. En ja, een kwaliteitssysteem implementeren kost tijd, investeringen in tijd en dus ook in geld. Een enkele keer kijkt een (potentiële) klant alleen naar dat kostenplaatje. Dat is jammer, want ik weet zeker dat deze investeringen veel op kunnen leveren. Nieuwsgierig geworden naar de kosten maar zeker ook opbrengsten van zo'n kwaliteitslabel? Neem gerust contact op, ik praat je graag bij onder het genot van een kwalitatief goed kopje koffie, zwart graag. Ik wens een ieder een heel fijn kwaliteitsjaar toe en blijf vooral gezond!

Geschreven door