NFI steeds sneller - Labinsights

NFI steeds sneller

icon.highlightedarticle.dark Kwaliteit
Laatste wijziging: 8 mei 2023

Het NFI heeft zijn achterstand van 15.000 zaken volledig weggewerkt. De levertijden van de producten en diensten zijn sinds begin 2008 gemiddeld met 60% omlaag gebracht dankzij een organisatieverandering. “Het NFI is sterker en sneller dan ooit”, zei algemeen directeur Tjark Tjin-A-Tsoi van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) deze week dan ook in zijn nieuwjaarsspeech. Het instituut dat tot voor kort nog kritiek kreeg vanwege de lange wachttijden heeft in twee jaar tijd grote vooruitgang geboekt heeft bij het verkorten van de levertijden van de producten en diensten. Sinds 1 januari levert het NFI ook snelle ‘sprintproducten’, waarbij binnen enkele dagen of zelfs enkele uren wordt geleverd. Aan de basis van de efficiencyslag staat een ‘Service Level Agreement’. In deze SLA maakt het instituut in samenwerking met politie en Openbaar Ministerie (OM) jaarlijks afspraken maakt over de producten en diensten die het levert. In 2009 startte het NFI voor het eerst met een SLA, omdat het instituut ‘overvraagd’ werd: er kwamen voor verschillende producten teveel aanvragen binnen voor de beschikbare capaciteit. Dit heeft geleid tot een betere afstemming tussen vraag en aanbod, waardoor de rechtspleging beter en sneller verlopen. De reorganisatie wordt nu afgesloten. De komende jaren zal het accent komen te liggen op product- en procesinnovatie. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de ontwikkeling van mobiele technologie waarmee al op de plaats delict (PD) sporen kunnen worden onderzocht.

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Abonneren icon.arrow--dark