Houd kwaliteitsmanagement praktisch en creëer draagvlak in de cultuur van jouw organisatie. Tenslotte is de kennis van medewerkers de basis voor verbeteringen. Door communicatie en kennisdeling centraal te stellen ben jij als kwaliteits-
functionaris niet meer degene die brandjes blust, maar tillen je mensen de kwaliteit naar een hoger plan.
Vijf tips voor het versterken van het draagvlak:
1. Zet je organisatiecultuur slim in
De organisatiecultuur gaat over hoe mensen met elkaar omgaan, samenwerken of wat de hiërarchie is. Deze is nauw verwant aan de ziel van jouw organisatie, en daarmee jouw kwaliteitsmanagement. Het type cultuur van de organisatie heeft veel invloed op kwaliteitsmanagement, dus zet hem in.
2. Toon leiderschap
Het gaat bij leiderschap om de grote lijnen, om motivatie en inspiratie.Het motiveren en enthousiasmeren van medewerkers lukt alleen als het management zelf volledig gelooft in kwaliteitszorg, het goede voorbeeld geeft en doet wat ze belooft.
3. Zorg voor transparantie in informatie en resultaat
Deel de resultaten en informatie. Niet of onvoldoende communiceren kan leiden tot wantrouwen bij medewerkers. Transparantie zorgt voor een hogere betrokkenheid en bewustwording. Hierdoor krijg je positieve en negatieve feedback uit de organisatie.
4. Creëer bewustzijn
Kwaliteit wordt op de werkvloer gemaakt. Betrek medewerkers bij voorstellen en doorvoeren van verbeteringen en de redenen erachter. Dit maakt ze intrinsiek gemotiveerd om input te geven en de werkzaamheden op de juiste manier uit te voeren.
5. Keep it simple
‘Het is te veel werk en het is te uitgebreid’ is de meest genoemde reden waarom een bestaand kwaliteitssysteem niet gedragen wordt binnen een organisatie. Respecteer de vakkennis van een professional, houd overbodige ballast buitenboord en kies voor praktische en eenvoudige systemen die waarde toevoegen.
Wil jij als kwaliteitsverantwoordelijke ook meer draagvlak creëren in jouw organisatie? Kom dan naar onze cursus:
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze technologieën kunnen we gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel van het opslaan van voorkeuren die niet door de abonnee of gebruiker worden gevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij kan informatie die alleen voor dit doel is opgeslagen of opgehaald, doorgaans niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.