Van homemade naar professioneel Lab Request Systeem

icon.highlightedarticle.dark Automatisering
56 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Van homemade naar professioneel Lab Request Systeem

De analytische afdeling van Nouryon R&D, ECG-MAS, ging niet over één nacht ijs bij het selecteren van een nieuw Lab Request Systeem. Maar toen het eenmaal zover was, gaf het systeem voldoende vertrouwen om zonder schaduwdraaien op 1 januari van dit jaar live te gaan. Andere afdelingen binnen Nouryon kijken inmiddels geïnteresseerd mee en overwegen om in de toekomst aan te haken.

Leendert van der Ent | Fotografie: Marco Vellinga

Onderzoeker Johan Hoekstra, werkzaam bij het Atoomspectrometrieteam, collega-onderzoeker Bianca Bossinga van het Team Microscopie en Jan Smink, ict-specialist bij R&D, waren samen betrokken bij de selectie en realisatie van een opvolger voor Nouryons zelfontwikkelde Lab Request Systeem MIRA. Waarom was een opvolger gewenst? “MIRA is in 2005 in gebruik genomen”, zegt Smink. “De Adobe ColdFusion-standaard waarop MIRA was gebouwd, werd op een gegeven moment niet meer ondersteund en was vervangen door SharePoint. Daarom zijn we vanaf 2014 naar vervanging gaan uitkijken.”

Programma van Eisen

De nieuwe software draait bij de analytische afdeling ECG-MAS van Nouryon in Deventer, onderdeel van het wereldwijde R&D-center. De klanten zijn afdelingen binnen Nouryon wereldwijd, voormalige concerngenoten en externe relaties. ECG-MAS met ongeveer veertig medewerkers is georganiseerd in verschillende techniek-georiënteerde teams. Het nieuwe pakket moest een bredere functionaliteit hebben. Er werden verschillende opties geprobeerd, maar geen daarvan voldeed. “Na die ervaring hebben we geïnventariseerd wat we nu eigenlijk wilden – en wat niet”, vertelt Hoekstra. “Zo wilden we verschillende functionaliteiten in één pakket integreren, naast Lab Request bijvoorbeeld ook het planningssysteem en een database van onze methoden. Flexibiliteit was ook belangrijk in de pakketeisen. Met dat programma van eisen zijn we leveranciers gaan zoeken. De ervaringen van collega’s in andere onderzoeksbedrijven vonden we daarbij belangrijk.”

Article image of: Van homemade naar professioneel Lab Request Systeem
Article image of: Van homemade naar professioneel Lab Request Systeem
“Op 1 januari 2022 ging het systeem live, zonder schaduwdraaien”
Johan Hoekstra

Nederlands bedrijf

Het bleek dat zowel zelfgebouwde systemen als LIMS vaak niet voldeden. Hoekstra: “LIMS zijn vaak op een QC-labomgeving gericht en minder op een onderzoeksomgeving als de onze.” Verschillende leveranciers verzorgden een demo. Hoe hun pakketten het ervan af brachten ten opzichte van MIRA werd beoordeeld op een scoreformulier. Het werd een fotofinish. Bossinga: “Niet erg, want er zijn meer overwegingen. Een pakket kan een functie bevatten, maar hoe goed werkt die functie? Hoeveel vertrouwen geeft de organisatie achter het pakket? Dat is een belangrijke basis. Wat mede voor iVention pleitte, was dat het een Nederlands bedrijf uit onze omgeving was.”

Agile werken

De keuze was gevallen op het iLES Platform van iVention. Nu was het zaak het requirementsdocument om te zetten naar een werkend iLES Platform. De workflows moesten worden uitgeschreven zodat deze vervolgens gebouwd konden worden. Hoekstra: “iVention levert een entiteitenplatform en wordt van de grond af aan opgebouwd.” Bossinga: “Dat gebeurt met bestaande bouwblokken, zodat er geen code hoeft te worden geschreven die later updateproblemen veroorzaakt.”

Smink geeft aan dat voor een bottom-up bouwmethode werd gekozen: “We werkten agile: een stukje (mee)bouwen, beoordelen en dan weer verder. In dat iteratieve proces hadden we wekelijks overleg met de leverancier.” Hoekstra looft het advies van leverancierszijde “We hebben veel geleerd – onder andere dat een goede consultant essentieel is.”

“Nouryon-klanten kunnen nu wereldwijd in iLES inloggen”
Jan Smink

Op 1 januari 2022 ging het systeem live, zonder schaduwdraaien. Het was nog niet volledig af. “Daar kozen we bewust voor”, zegt Hoekstra. “Op 90% was het al goed werkbaar. We wisten ook dat de laatste 10% relatief veel werk zou vergen. We dwongen onszelf zo om die laatste 10% versneld af te krijgen.”

Cloud

Er moesten in het begin wat opstartproblemen worden opgelost en tegelijkertijd moesten de teamleden met het systeem leren werken. Hoekstra: “Om een steile leercurve te kunnen doorlopen, hadden Bianca en ik voor de eerste week trainingen georganiseerd en hebben we korte handleidingen geschreven zodat we deze fase snel konden doorlopen.”

Het is nu in de afrondende fase. Hoekstra: “Daarnaast is er nog functionaliteit die we tot nu toe bewust buiten onze scope gelaten hebben. Sommige van die specialisaties, zoals GLP (Good Laboratory Practice, red.), stellen specifieke eisen aan het systeem. We inventariseren nu wat er nodig is om het systeem daarvoor geschikt te maken.”

Toekomstbestendigheid was van begin af aan een belangrijk punt, geeft Smink aan: “We zijn van een lokaal systeem naar de cloud gegaan. Nouryon-klanten wereldwijd en voormalige concerngenoten kunnen nu in iLES inloggen. Voor volledig externe klanten hebben we dat nog niet gefaciliteerd, maar het kan wel. Directories zijn via Microsoft eenvoudig te koppelen. In ons ICT-beleid om van lokale systemen naar de cloud te gaan zetten we hiermee een belangrijke stap.”

________________________________________________

LIMSpecs

• Bedrijf: Nouryon
• Datum ingebruikname: Live op 1 januari 2022
• Pakketversie: iLES
• Leverancier: iVention
• Simultane gebruikers: ongeveer 400
• Server: iVention cloudserver

iVention is vertegenwoordigd op de
World of Technology & Science (WOTS)
van dinsdag 27 tot en met vrijdag 30 september
in de Jaarbeurs in Utrecht,
Hal 7, stand 7A057

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Abonnerenicon.arrow--dark