Mijn SWOT van de WoTS

icon.highlightedarticle.dark Management
36 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Mijn SWOT van de WoTS

Even swotten over de WoTS. Swotten? U weet wel, zo’n sterkte-zwakteaanalyse op basis van: ‘Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats’. Om met de S te beginnen: er kwamen toch maar mooi 15.703 mensen naar dit evenement, waarvan er 4.265 World of Laboratory bezochten.

Vincent Hentzepeter, hoofdredacteur

Deel je dat aantal door het aantal exposanten op WOL en je hebt een potentie van tientallen leads. Niet verkeerd. Zo simpel werkt het natuurlijk niet, maar met een aantrekkelijke stand, de nodige pr vooraf en een slim marketingplan moet het wel heel gek lopen, wil je geen nieuwe, potentiële klanten trekken. Het bekende verhaal dat er op een beurs vooral bestaande klanten naar je stand komen, die jou normaal toch wel weten te vinden, gaat deels mank. I

k heb diverse exposanten gesproken die nieuwe gezichten langs kregen. Bij één standhouder was zelfs een kwartier na openen van de WoTS om 10:15 al zo’n megaorder gesloten dat de beursinvestering er ruim uit was. Bovendien, na al dat ‘gezoom’ is elkaar persoonlijk zien en face-to-face spreken wel zo verhelderend en verfrissend. Als standhouder in maatwerkautomatisering is het wel zo handig als je de flexibiliteit van je apparatuur met wat opstellingen op de stand direct kan demonstreren. Zien is geloven: een wezenlijk verschil met een verkoopgesprek via Teams.

Door met de W van weaknesses: toch wel veel minder bezoekers dan vier jaar geleden. Toen kwamen er 22.147 naar World of Technology & Science, zelfs meer dan in de editie van 2016 toen er 21.384 kwamen. Hmm, 5.500 minder. Het is een omiskenbare en onomkeerbare trend dat beurzen minder bezoekers trekken. Dat betekent ook minder contactmomenten en minder leads op het eerste gezicht. Aan de andere kant: je hoort ook dat de kwaliteit van de bezoekers hoger wordt. Bij de stand van Bioké kwam een afvaardiging van een bepaald lab ditmaal niet met 7 maar met slechts 2 personen. De rest werkte net die dag thuis of was door krapte op het lab niet vrij te maken. Getallen zeggen hier dus niet alles, van zeven naar twee betekent niet dat de investeringsplannen decimeren…

Snel verder met de O van Opportunies. Ik zie het nog praktischer maken van beurzen als een kans om het bezoek onmisbaar te maken. Meer workshopachtige sessies, waar je met vakgenoten kunt brainstormen, interactievere stands, nog beter op de praktijk aansluitende seminars, open stands die de bezoeker begroeten, en natuurlijk pro-actieve exposanten die ook richting het evenement de labsector lekker maken voor een bezoek. Ja, met een socialmedia-offensief.

En om te eindigen met de T van ‘Threats’: het negativisme dat een beurs niets meer toevoegt, te duur is omdat het te weinig oplevert en het werk een week stilligt. En dan nog deze T: ‘Alles staat toch al op internet’. Het zijn dooddoeners. Juist in deze tijd informatie-overkill maakt een beurs dat je door de bomen het bos weer ziet. Dat is de stip op de horizon. Als de WoTS transformeert van een verkooppodium naar een kennis- en netwerkt markt – en het begin is er – gaan er nog heel wat edities volgen.

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Abonnerenicon.arrow--dark