Onlangs heb ik een opleiding digitale marketing afgerond. In deze tijd waarin we elke dag gebruik maken van Google, LinkedIn, Instagram en YouTube wil ik hier meer over weten. Ik doorzie nu beter hoe deze sociale media samen kunnen werken en hoe bedrijven hun klanten gerichter en persoonlijker kunnen benaderen, maar ook hoe ze je kennis kunnen versterken.
De jongere generatie is al gewend om veel nieuwe dingen te leren via onder andere YouTube. Mijn dochters zijn door de filmpjes van jonge influencers organisch chemici in de dop aan het worden. Bij de Hema is de lijm en lenzenvloeistof niet meer aan te slepen. Ze maken slijm, popcorn en leren over magnetisme. Mad Science, Klokhuis en andere YouTube-kanalen brengen kinderen spelenderwijs veel leuke proefjes bij. Zo worden ze al op jonge leeftijd enthousiast over dit mooie vakgebied.
Onbewust maken ze handig gebruik van alles wat online te bieden heeft. Ik kan alleen maar aanraden dat als volwassene ook te doen door slim met onlinemogelijkheden om te gaan. Op het net zijn veel leuke gratis cursussen beschikbaar die je meer leren over sociale media. Zelf heb ik het certificaat gehaald van de nationale Artificial Intelligence (AI)-cursus en volg ik cursussen via de Google Academy. Allemaal gratis en heel mooi opgezet.
Bedrijven als Microsoft en Google geven werknemers elke week enkele uren vrije tijd om zichzelf te ontwikkelen. Hiermee creëer je een cultuur waarin investeren in je eigen kennis doodnormaal wordt, iets wat mijn kinderen spelenderwijs al doen. Dit kennismodel zie ik nog niet echt op het lab terug, maar is wel de toekomst. Maak er werk van. Ik hoop dat mijn eigen ervaringen hiervoor de huidige managers inspireren om het nieuwe model voor persoonlijke ontwikkeling te omarmen.
Links naar leuke gratis cursussen:
learndigital.withgoogle.com/digitaalatelier
De nationale AI cursus:
app.ai-cursus.nl/home