Kwaliteitszorg voor kwaliteitscoördinatoren | 3, 4 en 5 november 2025 - Labinsights
Header visual of : Kwaliteitszorg voor kwaliteitscoördinatoren | 3, 4 en 5 november 2025

Kwaliteitszorg voor kwaliteitscoördinatoren | 3, 4 en 5 november 2025

icon.calendar.dark
3 - 5 november 2025
Laatste wijziging: 21 november 2024

Wil je beter inzicht krijgen op integraal kwaliteitsbeleid? Of worstel je met de vraag hoe je je proactief ontwikkelt in het werk i.p.v. reactief opereren? En wil je vaardigheden leren om doeltreffendheid, doelmatigheid en effectiviteit van eigen functioneren en van het kwaliteitssysteem te verbeteren?

Wil je beter inzicht krijgen op integraal kwaliteitsbeleid? Of worstel je met de vraag hoe je je proactief ontwikkelt in het werk i.p.v. reactief opereren? En wil je vaardigheden leren om doeltreffendheid, doelmatigheid en effectiviteit van eigen functioneren en van het kwaliteitssysteem te verbeteren?

Jij bent
Kwaliteitscoördinator, leidinggevende of medewerker die in deze functie benoemd wordt.

Inhoud

  1. Kwaliteitssystemen voor laboratoria en inspectie instellingen: de verschillen en overeenkomsten tussen diverse (normen voor) kwaliteitsmanagementsystemen.
  2. Kwaliteit: definities, acht principes van kwaliteitsmanagement, de Deming-cirkel, kosten en opbrengsten.
  3. Organisatie: verschillende typen organisaties en wat is de plaats van de kwaliteitscoördinator?
  4. Beleid: missie, kwaliteitsbeleid, SMART-doelstellingen.
  5. Medewerkers: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, werving en selectie, scholing, personeelsdossiers, lijnfunctionaris versus kwaliteitscoördinator.
  6. Documentatie: opzet, beheer, onderhoud en consistentie van in- en externe documenten.
  7. Faciliteiten: aspecten van huisvesting komen aan de orde.
  8. Primaire proces: van opdracht tot rapportage, monsterontvangst, – acceptatie en -registratie, monstervoorbehandeling en representativiteit, kalibratie en lijncontroles.
  9. Borging: controles, klachten, interne audit, directiebeoordeling. Kritische aspecten vragen om borging en beheersing door middel van maatregelen.
  10. Communicatie: hoe te communiceren naar management, medewerkers en collega’s?
  11. Psychologie: jij wordt de coachende proactieve kwaliteitscoördinator die tactisch opereert, maar weet je wat jouw valkuilen en kansen zijn?
  12. NEN-EN-ISO/IEC 17025, NEN-EN-ISO/IEC 17020 en NEN-EN-ISO15189: Praktisch interpreteren.
  13. Directiebeoordeling: hoe geef je als kwaliteitscoördinator mede invulling?