We leren je werken met de 4-O-systematiek: oorzaakanalyse, omvanganalyse, oplossingen en operationaliteit. Deze aanpak helpt je bij het nemen van corrigerende of preventieve maatregelen naar aanleiding van geconstateerde afwijkingen uit interne en externe audits, klachten, kwaliteitscontroles en acties na een directiebeoordeling.
De 4 x O-systematiek volgt direct uit de eisen van de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO 15189 :2012 en wordt bij accreditatieonderzoeken intensief beoordeeld. In de training ga je zelf groepsgewijs oefenen met praktijkcases.
Jij bent
Hoofdanalist, kwaliteitscoördinator, leidinggevende of interne auditor
Inhoud
- Wat vraagt de norm NEN-EN-ISO 15189:2012
- Leren verbeteren: stapsgewijs en doorbraakverbetering, de Deming-cirkel en de fasen van een verbeteringsproces.
- Verbeterteams: welke typen personen zijn nodig voor verbeterprocessen?
- Technieken: beschikbare technieken voor problemen identificeren, gegevens verzamelen, oorzaak- en omvanganalyse, ideeën genereren, beslissingen nemen en bewaken van de verbetering.
- De 4 x O-systematiek in theorie met o.a. oorzaak-gevolg analyse, 5x waarom, brainstormen.
- Op naar de praktijk. In groepjes aan de slag met allerlei cases.