“Ons LIMS biedt prioritering”

icon.highlightedarticle.dark Automatisering
37 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: “Ons LIMS biedt prioritering”

Door perfecte verbindingen met andere bedrijfsonderdelen en de klanten weet het lab op tijd waar het aan toe is. ‘De juiste connecties’ zorgen voor rust op de werkvloer, weet Chiel Spruit, Portfolio Development Manager bij Siemens. “Mensen in het lab hebben geen tijd om te troubleshooten. Daarom zit het voorkomen van problemen al in ons LIMS ingebakken.”

Leendert van der Ent | Fotografie: Marco Vellinga

Een paar jaar terug liepen contracten tussen voedingsmiddelenproducenten en retailers drie jaar. Een product werd in bijvoorbeeld tien varianten geleverd. Nu is de looptijd in de levensmiddelenindustrie eerder zes maanden en het aantal productvarianten zomaar 85. Had een bedrijf bij een kwaliteits-
probleem vroeger een week de tijd om het op te lossen, nu staat het binnen enkele uren op sociale media. De situatie in het QC-laboratorium weerspiegelt die intensivering. Binnenkomende monsters staan soms hoog opgestapeld. Van bovenaf de stapel wegwerken voldoet niet langer, want met klanten zijn verschillende Service Level Agreements (SLA’s) overeengekomen over doorlooptijden van bijvoorbeeld 72, 36 of 8 uur. In het R&D-lab is het al niet anders: nieuwe producten moeten sneller naar de markt. Een adequaat LIMS biedt hier de helpende hand, zorgt voor prioritering, want soms is ‘last in, first out’ de enig juiste labactie.

Doorlooptijden beheersen

“Een Excel-bestand of een stand-alone LIMS voldoet niet meer”, concludeert Chiel Spruit. “Juist in de verbindingen met andere bedrijfsafdelingen en met de klant heeft een goed LIMS meerwaarde. Bijvoorbeeld in de Plannings- en Schedulingsmodule, die eenvoudig de doorlooptijden beheert en beheerst. Doordat we van heel veel bedrijven weten hoe ze werken, zitten heel veel functionaliteiten kant-en-klaar in ons systeem. Het is makkelijk te installeren en de laborant kan zich blijven concentreren op het leuke werk.” Dat is belangrijk, weet Spruit. “De arbeidsmarkt is krap en laboratoriummedewerkers kiezen voor labs die hun administratieve last onder controle hebben. Liggen er notitieblokjes naast de apparatuur? Jonge laboranten gaan echt niet opschrijven en overtikken; die kiezen voor een ander lab.”

Article image of: “Ons LIMS biedt prioritering”
Article image of: “Ons LIMS biedt prioritering”
“Jonge laboranten gaan echt niet opschrijven en overtikken; dan kiezen ze voor een ander lab”
Chiel Spruit, Portfolio Development Manager bij Siemens

Klantenportal

In die context verbaast het Spruit dat de eisen aan een nieuw LIMS vaak nog technocratisch zijn: technische specificaties, het aantal gebruikers en een prijs. Daarmee vergeten bedrijven volgens hem de meerwaarde die een LIMS kan opleveren: “Wij vragen altijd of we een paar uur mogen rondlopen op het lab en met mensen spreken. Daarbij kijken we naar zaken die, in het voordeel van de klant, beter kunnen. Gaan er drie mensen met pensioen en is het al moeilijk genoeg om één vervangende medewerker te vinden? Dan kunnen we in verder onderzoek kijken of we dat met werkplekautomatisering kunnen oplossen.”

Siemens richt zijn investeringen in productvernieuwing op toegevoegde waarde. Neem de manier om eenvoudig een mooie klantenportal in te richten, waarop de klant 24/7 real-time de status van zijn monsters kan inzien. Ander voorbeeld: de verbinding tussen het R&D- en het QC-lab, waarbij het laatste vroegtijdig wordt betrokken bij het kwaliteitsplan voor een nieuw product. Daarvoor is ook direct duidelijk labelinformatie beschikbaar, want wet- en regeldatabases van veel landen zijn in het LIMS opgenomen.

Sneller ontwikkelen

Zo krijgt R&D zijn product sneller op de markt, terwijl QC het nieuwe product kalm in de normale workflow kan opnemen. Iedereen kan snel werken en toch de rust bewaren. Als Key Performance Indicators laten zien dat een product 35% sneller naar de markt kan, is de terugverdientijd veel korter. Zo komt een goed LIMS het hele bedrijf ten goede.

“Ons LIMS stuurt daarmee rechtstreeks op concurrentievoordeel”
Chiel Spruit

De real-time integratie met het ERP-systeem van het bedrijf ligt daarbij voor de hand. “Doordat Siemens groot is in fabrieksautomatisering, is real-time werken voor ons vanzelfsprekend”, merkt Spruit op. “Vanuit die ervaring werken we in het LIMS altijd met workflows.” Directe koppeling met ERP maakt het meenemen van kostprijs en beschikbaarheid van grondstoffen in de productontwikkeling mogelijk. “Je hebt namelijk weinig aan een nieuw product zonder marge of moeilijk verkrijgbare grondstoffen. Zo werken we in alles aan toegevoegde waarde. Daarbij gaat het om zaken die een lijstje technische specificaties niet afdekt.”

Gesloten cyclus

Dankzij Closed Loop Quality Management stuurt het Siemens LIMS op het voorkomen van de afkeur van productiebatches. Spruit: “Al bij de ontwikkeling kijkt R&D dankzij het LIMS kritisch naar kwaliteitsrisico’s. Die komen dus als het goed is al niet in het product. En vervolgens draait het om het steeds weer doorvoeren van verbeteringen op grond van de labtesten. Daar gaat het om: sneller en kosteneffectiever naar de markt en met minder fouten produceren. Ons LIMS stuurt daarmee rechtstreeks op concurrentievoordeel.”

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Abonnerenicon.arrow--dark