Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

     

ARTIKEL
Controle-momenten? Insight Jules Hoenderop; adviseert de redactie van LABinsights
Download dit artikel als pdf
Is uw adres bekend, dan wordt de pdf meteen geopend, anders krijgt u een link toegestuurd.
Ook ontvangt u onze volgende nieuwsbrief.

Controle-momenten?

Insight Jules Hoenderop; adviseert de redactie van LABinsights

Een tijdje terug moest ik voor de eerste keer de banden van mín nieuwe leaseauto laten wisselen. Via de leasemaatschappij opdracht gekregen dit bij een grote carfitter te doen.

Dit was een nieuwe ervaring voor mij. Toen ik in de wachtruimte achter mín laptop zat te werken, kwam een monteur met een wielmoersleutel in de hand naast me staan. Of ik even wilde meelopen, omdat hij de bouten ging aandraaien. Op dat moment was ik een telefoongesprek aan het afronden, maar hij wachtte totdat ik met hem meeliep. Het was geen keuze, maar een procedure.

Onder mijn toeziend oog draaide hij in 2 minuten tijd alle muurbouten vast. Vervolgens kon ik buiten even wachten, waarna hij de auto van de brug reed en me de autosleutel overhandigde.

In de auto drong het tot mij door dat ik als betalende klant was ingezet voor de controle op de werkzaamheden van de monteur. Als je deze parallel doortrekt, is dat hetzelfde als wanneer je een aanvragende arts in het ziekenhuis laat meekijken of bepaalde labwaarden juist zijn overgenomen. Nee, in het lab ligt die service hoger. Waarschijnlijk ook omdat ze het belangrijk vinden om dit zelf te doen.

Heel veel labprocessen die ik zie, Ďhangení met controlemomenten aan elkaar: aftekenlijsten, scannen van gesloten koffers op locatie A en locatie B, et cetera. Vaak is men in het lab heel erg trots op deze vele controlemomenten en wordt er met passie over verteld.

Wat minder wordt beseft, is dat een proces dat alleen beheerst kan worden met talrijke controles een slecht proces is. Of waarbij de uitzonderingen de regel zijn gaan domineren in de controlemomenten. In mijn rol als consultant help ik onze klanten hun proces te vereenvoudigen, waarbij we nooit de carfitters-methodiek adviseren.
Dit artikel is afkomstig uit LABinsights www.labinsights.nl ©maXus media CONTROLE- momenten? Jules Hoenderop adviseert de redactie van LABinsights INSIGHTS Een tijdje terug moest ik voor de eerste keer de banden van mín nieuwe leaseauto laten wisselen. Via de leasemaatschappij opdracht gekregen dit bij een grote carfitter te doen. Dit was een nieuwe ervaring voor mij. Toen ik in de wachtruimte achter mín laptop zat te werken, kwam een monteur met een wielmoersleutel in de hand naast me staan. Of ik even wilde mee- lopen, omdat hij de bouten ging aandraaien. Op dat moment was ik een telefoongesprek aan het afronden, maar hij wachtte totdat ik met hem meeliep. Het was geen keuze, maar een procedure. Onder mijn toeziend oog draaide hij in 2 minuten tijd alle muurbouten vast. Vervolgens kon ik buiten even wachten, waarna hij de auto van de brug reed en me de autosleutel overhandigde. In de auto drong het tot mij door dat ik als betalende klant was ingezet voor de controle op de werkzaamheden van de monteur. Als je deze parallel doortrekt, is dat hetzelfde als wanneer je een aanvragende arts in het zie- kenhuis laat meekijken of bepaalde labwaarden juist zijn overgenomen. Nee, in het lab ligt die service hoger. Waarschijnlijk ook omdat ze het belangrijk vinden om dit zelf te doen. Heel veel labprocessen die ik zie, Ďhangení met controlemomenten aan elkaar: aftekenlijsten, scannen van gesloten koffers op locatie A en locatie B, et cetera. Vaak is men in het lab heel erg trots op deze vele controlemomenten en wordt er met passie over verteld. Wat minder wordt beseft, is dat een proces dat alleen beheerst kan worden met talrijke controles een slecht proces is. Of waarbij de uitzonderingen de regel zijn gaan domineren in de controlemomenten. In mijn rol als consultant help ik onze klanten hun proces te vereenvoudigen, waarbij we nooit de carfitters-methodiek adviseren. September 2018 | LABinsights 19
MAXUS MEDIA
LABinsights.net LABinsights.de LABinsights.nl
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
SERVICE EN CONTACT flag