Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

     

BEDRIJFSPAGINA

Login Laatste update: 30-03-2017
Avans+
TEL: 0900 1101010
FAX: (0)76 525 88 05
laboratoriumcursussen

 

Heerbaan 14/40
NL-4817 NL   Breda
Contact
076-5258878
Mw. Helga Walters
Opleidingsmanager laboratoriumtechniek Laboratoriumtechniek
Bedrijfsvideo
Waarom kiest u voor Avans+?


U bent gedreven. U wilt uw eigen talenten ontwikkelen. Uw organisatie ontwikkelen. Steeds beter worden. Grenzen verkennen. En uiteindelijk de top bereiken. Dat gaat niet vanzelf. Daarin moet u investeren. Wij kunnen daarbij helpen met unieke ontwikkeltrajecten. Voor u persoonlijk of voor uw organisatie. Deze ontwikkeltrajecten bestaan onder meer uit opleidingen en talentontwikkeling. De trajecten worden verzorgd door ervaren docenten met zowel praktijk- als onderwijservaring. Na succesvolle afronding ontvangen de deelnemers afhankelijk van het gevolgde traject een erkend diploma, certificaat of bewijs van deelname.

Expertises
Analytische Instrumenten - Gaschromatografie (GC) - Gaschromatografie (GC) GC- MS/MS
Analytische Instrumenten - Vloeistofchromatografie (HPLC) - Vloeistofchromatografie (HPLC) UPLC
Dienstverlening, advisering - Opleidingen

Actuele events

FT-IR spectrometrie
Wilt u uitgebreid kennismaken met de Mid Infra Rood (MIR) spectrometrie? In drie dagen behandelen we de achterliggende theorie en de principes van FT-IR en bijbehorende spectrum interpretatie. U doet meteen ervaring op tijdens een veelzijdig practicum met diverse sampling accessoires. De docent is ing. Jan Henk Marsman van de Universiteit Groningen. Waarom de cursus FT-IR spectrometrie Wilt u uitgebreid kennismaken met de Mid Infra Rood (MIR) spectrometrie? In drie dagen behandelen we de achterliggende theorie en de principes van spectrum interpretatie. U doet meteen ervaring op tijdens een veelzijdig practicum met diverse sampling accessoires. De docent is ing. Jan Henk Marsman van de Universiteit Groningen. Voor wie is de cursus FT-IR spectrometrie bedoeld U bent fysisch-chemisch analist en u wilt meer leren over de achtergrond van FT-IR. Ook wilt u beter begrijpen hoe de techniek werkt en in staat zijn IR spectra te beoordelen en te interpreteren. Applicatiegebieden zijn de (petro)chemische industrie, voedingsmiddelen, milieu, farmacie, klinische chemie en materiaalkunde. Het programma van de cursus FT-IR spectrometrie is samengesteld uit de volgende onderdelen: Theorie + inleiding spectrometrie (MIR en de relatie met near infrarood (NIR) + elektromagnetische golven, fotonen en energie, relatie golflengte en golfgetal + vibratie en rotatie frequenties/overgangen, combinatie banden en overtonen + uitleg van IR spectra, relatie van bindingssterkte en massa van atomen + functionele groepen en invloed op de bindingssterkte als gevolg van mesomerie, polariteit en elektronegativiteit Spectrum interpretatie U leert eenvoudige spectra te herkennen en te interpreteren via: + eigen studie (interpretatie) en tabellen + software interpretatie met hulpprogramma + literatuuronderzoek met database Verder construeert u een IR databank met eigen gemaakte spectra. Bijzondere technieken Fotoakoestische detector voor gasanalyse; ‘acoustic optical tunable filter’; Raman spectrometrie en hyphenated GC-FTIR-MS. Uitleg van apparatuur Principes van filter, dispersieve spectrometer en de FT-IR spectrometer met interferometer. Detectoren en IR transparantie van materialen. Sampling accessoires + sampling technieken voor gas, vloeistof en vaste stoffen (polymeren) + gascel en ‘open path system for Emission Rate measurement’ + KBr techniek; Nujol techniek. + KBr-vensters en vloeistof doorstroomcel + ATR (Golden gate) en HATR + reflectie (diffuus en spDownload de brochure voor een uitgebreide omschrijving van het programma.eculair) + online IR onderzoek voor procesanalyse (fibertechnologie) Practicum Bij het practicum maken we gebruik van verschillende merken FT-IR instrumenten. U gaat meten en identificeren van onbekende stoffen en polymeren en experimenteren met ATR, vloeistof doorstroomcel (CaF2) en gascellen. Ook online onderzoek met optical fibertechnologie komt ter sprake. Daarnaast behandelen we kwantitatieve metingen voor vaste stoffen en vloeistoffen (Lambert-Beer). Selectie van de juiste sampling techniek in relatie met de concentratie range van het analyte in mengsels maakt eveneens onderdeel uit van deze cursus. Methodiek
29-10-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Size Exclusion Chromatography (SEC)
Waarom de opleiding Size Exclusion Chromatography (SEC) We gaan op basis van de algemene chromatografische en SEC theorie de condities behandelen om tot een juiste SE-scheiding te komen. Ook bespreken we hoe een betrouwbare MWD kan worden berekend. Daarnaast wordt besproken hoe additionele informatie over polymeersamenstelling (chemische inhomogeniteiten, vertakkingen) kan worden verkregen. Ook geven we een overzicht van alternatieve technieken voor SEC. De docenten zijn Ab Buijtenhuijs (voorheen AkzoNobel), Huub Bock (PSS) en Harry Philipsen (DSM Resolve). Voor wie is de opleiding Size Exclusion Chromatography (SEC) bedoeld U bent analyticus met chromatografische ervaring en bent geïnteresseerd in polymeeranalyses. Ook wilt u meer weten over de bepaling van de molecuulgewichtsverdeling (MMD) van (co-)polymeren en op welke manier deze het beste kan worden uitgevoerd. Het programma Tijdens de driedaagse cursus Size Exclusion Chromatography (SEC) behandelen we de volgende onderwerpen: + het chromatografische scheidingsprincipe, retentie, retentiefactor, selectiviteit, schotelgetal, resolutie, schotelhoogtebepaling, H/u-curve voor macromoleculen, bandverbreding en molecuulgewichtsgemiddelden + SEC-principe, retentiemechanisme, Kav-waarden, specifieke resolutie, molecuulgewichts-bepaling en MMD. + monstervoorbereiding en het effect van variabelen, zoals temperatuur en flow-rate, op de scheiding + SEC instrumenten, pakkingsmaterialen, oplosmiddelen + detectiemethoden + de keuze van het pakkingsmateriaal en het oplosmiddel om non-exclusie effecten te voorkomen + de voor- en nadelen van het koppelen van “single pore” kolommen en de verschillen tussen “lineaire” en “bimodale kolommen” + hoge temperatuur SEC + SEC van oligomeren en co-polymeren + SEC van poly-electrolieten en eiwitten + de voor en nadelen van “triple” detectie + de principes van de alternatieve scheidingsmethoden HDC, FFF en GPEC Tijdens het praktische deel zullen we o.a. de volgende experimenten uitvoeren: + Meten van het schotelgetal + Opstellen van een ijklijn aan de hand van smalle standaarden + Flow effecten + Het gebruik van een “single pore” kolom vs. een lineaire kolom + ”Eigen” monsters Methodiek Mondelinge kennisoverdracht en practicum wisselen elkaar voortdurend af. In het laboratorium staan de modernste instrumenten, waarmee in kleine groepjes, onder directe en deskundige begeleiding, de experimenten kunnen worden uitgevoerd. Naast de documentatiemap wordt bij deze cursus ook gebruik gemaakt van het boek ”Modern Size-Exclusion Liquid Chromatography”: Practice of Gel Permeation and Gel Filtration Chromatography, Andre M.Striegel, Wallace W.Yau, Joseph J.Kirkland and Donald D.Bly, 2009 John Wiley& Sons, Inc, Publication.
29-10-2018 | Cursus | 3 dagen | Geleen | Toegang: Betaald
Design of experiments (DOE) in de praktijk
Vanuit strengere kwaliteitseisen en kostenoverwegingen wordt het steeds belangrijker een onderzoek of experiment gestructureerd aan te pakken. Dat geldt vooral voor de optimalisatie van processen of analyses met meerdere variabelen. In deze cursus leert u met behulp van statistische methoden en software om maximale informatie te halen uit een minimaal aantal experimenten en de (on)afhankelijkheid van variabelen vast te stellen. Waarom de cursus Design of experiments (DOE) in de praktijk Hoe zet u een onderzoek op? Hoe ontwerpt u een experiment? Vanuit strengere kwaliteitseisen en kostenoverwegingen wordt het steeds belangrijker een onderzoek of experiment gestructureerd aan te pakken. Dat geldt vooral voor de optimalisatie van processen of analyses met meerdere variabelen. In deze cursus leert u met behulp van statistische methoden en software om maximale informatie te halen uit een minimaal aantal experimenten. Zo bespaart u tijd en kosten. Voor wie is de cursus Design of experiments (DOE) in de praktijk bedoeld U denkt en werkt op hbo-(bachelor) of academisch niveau. U werkt bij een research-, technologische of ontwikkelingsafdeling. U bent verantwoordelijk voor het opzetten en optimaliseren van experimenten en het analyseren en interpreteren van de uitkomsten. Het programma In de eerste 3 dagen van de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde: + Inleiding statistische toetsen + Onafhankelijkheid van experimentele fouten + Regressie-analyse + Stappenplan DOE opzet + Factoriële proefschema’s (model, significantie, lineariteit) + Fractionele factoriële proefschema’s + Confounding, Resolution, Folding + Factoriële proefschema’s in blokken + Power and sample size + Keuze van DOE schema’s + Plackett-Burman Designs + Robuustheid Designs + Proefschema’s voor regressie-analyse (response surface DOE) + Bepalen van Design Space De 4e dag is een terugkomdag, waarin eigen praktijkcases worden besproken en extra oefeningen en voorbeeldcases worden behandeld Methodiek Tijdens de eerste 3 dagen leert u de principes van experimental design. U oefent de theorie vervolgens aan de hand van aanschouwelijke cases, bijvoorbeeld het optimaliseren van een katapult. Bij alle oefeningen gebruikt u statistische software. Standaard gebruiken wij Minitab, maar u kunt ook uw eigen softwarepakket meenemen. Na afloop van de eerste 3 dagen krijgt u een zelfstudieopdracht mee met als doel het geleerde in uw eigen praktijk toe te passen. Na ca. 8 weken is er vervolgens een terugkomdag, waarin de zelfstudieopdrachten worden besproken en de eerste ervaringen met de nieuwe vaardigheden worden geëvalueerd. U krijgt les van een ervaren docent, die als consultant dagelijks bezig is met het opzetten van experimenten voor klanten uit uw beroepspraktijk.
01-11-2018 | Cursus | 4 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Praktische statistiek met Excel 2: voor methodevalidatie
Waarom de cursus Praktische statistiek met Excel 2: voor methodevalidatie Een goede statistische verwerking van meetgegevens wordt steeds belangrijker op laboratoria. Niet alleen omdat nieuwe analysemethoden steeds meer meetgegevens genereren, maar ook door de strenger wordende kwaliteitseisen van klanten en de groeiende aandacht voor validatie van analyseapparatuur. Op basis van onze jarenlange ervaring biedt Avans+ alle voor laboratoria benodigde statistiek aan in twee zeer praktijkgerichte cursussen statistiek, die samen een sterk geheel vormen. Het uitgangspunt van dit tweede deel betreft de validatie van methoden en instrumenten. Uiteindelijk zult u in staat zijn de statistische aspecten van validatie toe te passen. Voor wie is de cursus Praktische statistiek met Excel 2: voor methodevalidatie bedoeld U bent laboratoriummedewerker of engineer op minimaal mbo- of hbo-(bachelor)niveau. U hebt in uw dagelijkse praktijk te maken met de statistische kant van validatieprocessen. U hebt de cursus Praktische statistiek met Excel 1 gevolgd of hebt die voorkennis op een andere manier opgedaan. U hebt behoefte aan een praktijkgerichte cursus met begeleiding bij de integratie op het eigen werk. Het programma van de cursus Praktische statistiek met Excel 2: voor methodevalidatie omvat de volgende onderdelen: + korte herhaling toetsen deel 1 + gepaarde t-toets + uitbijtertoetsen voor individuele waarden en gemiddelden: Dixon-Q, Grubbs + uitbijtertoets voor spreidingen: Cochran + onbetrouwbaarheid van de standaarddeviatie en de Chi-kwadraat verdeling + foutenvoortplanting in functies + meetonzekerheid + ANOVA: analyse van variantie bij één factor + meervoudige ANOVA + correlatie en correlatiecoëfficiënt + regressie voor kalibratielijnen + het bouwen van statistische spreadsheets in Excel 2003 + power en sample size + interlaboratorium testen + procedure voor validaties Methodiek Deze cursus statistiek kent een unieke aanpak. Onze jarenlange ervaring heeft geleerd dat veel oefenen met statistische vraagstukken essentieel is voor het slagen van de cursus. Voor het maken van oefeningen krijgt u daarom veel gelegenheid. Dat doet u in Excel. Iedereen heeft dat pakket namelijk ter beschikking. Bovendien beschikt Excel over veel handige tools voor statistische bewerkingen. Meer dan het toepassen van Excel leert u in deze cursus ook spreadsheets voor uw eigen situatie te ontwerpen. In de eerste twee dagen van de cursus Praktische statistiek met Excel 2: voor methodevalidatie herhalen we kort het onderdeel toetsen uit deel 1. Daarna breiden we dat onderdeel verder uit. De derde dag van de cursus vindt bewust een aantal weken later plaats. In de tussentijd krijgt u zelfstudieopdrachten mee. U krijgt zo ook de kans het geleerde te herkennen en toe te passen binnen uw eigen werk. De derde dag wordt vervolgens besteed aan bespreken van de opdrachten en de eerste ervaringen op uw eigen laboratorium. Dat alles gebeurt onder begeleiding van ervaren docenten, die hun sporen op gebied van statistiek binnen laboratoria bij vele bedrijven hebben verdiend.
01-11-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Titrimetrie 1:Directmetingen (pH, geleidbaarheid, ISE)
Waarom de cursus Titrimetrie 1: Directmetingen (pH, geleidbaarheid, ISE) Als laboratoriummedewerker maakt u gebruik van directmetingen als pH, geleidbaarheid en Ion-Selectieve-Electroden. Voor een optimale uitvoering van uw werk is een goed begrip van de eigenschappen van dergelijke analysemethoden, instrumenten en elektroden van groot belang. Voldoende kennis van anorganische chemie is daarbij noodzakelijk. Wellicht hebt u vragen als: + Waarom functioneert deze elektrode niet? + Hoe komt het dat metingen niet reproduceerbaar zijn? + Welke elektrode voor welke toepassing? Hoe kan ik ze het beste bewaren? Wat zijn hun eigenschappen en wat betekent dat voor de praktijk? + Waar moet ik op letten voor een correcte pH meting? Wat is een referentie-elektrode en hoe gebruik ik die, bv. bij een pH meting? + Wat zijn sterke en zwakke zuren of basen? Wat zeggen de pK waarden? Hoe zit het ook weer met buffers? Op al deze en andere vragen krijgt u een antwoord tijdens de cursus Titrimetrie 1: Directmetingen (pH, geleidbaarheid, ISE). De nadruk zal daarbij liggen op de praktijk. Voor wie is de cursus Titrimetrie 1: Directmetingen (pH, geleidbaarheid, ISE) bedoeld U bent analist of laboratoriummedewerker op minimaal MBO niveau. U bent belast met het uitvoeren van chemische analyses of andere laboratoriumtesten en u wilt meer inzicht verwerven in de eigenschappen van de reagentia, elektroden en instrumenten die u daarbij gebruikt. U wilt uw kennis op het gebied van anorganische chemie, specifiek de elektrochemie, graag opfrissen en uitbreiden. Het programma De cursus Titrimetrie 1: Directmetingen bestaat uit één dag. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: + Theorie elektroden (Nernst en activiteiten) + Calibratie en controle + Standaard additie (ISE) + Chemische elementen; hun eigenschappen, verbindingen en toepassingen + Werking van elektroden + Resultaten beoordelen De volgende begrippen komen daarbij uitgebreid aan de orde: + Normen als NEN, ISO, DIN en ASTM + Optimalisatie en validatie van methoden + Nauwkeurigheid en herhaalbaarheid + Wet van Nernst, chemische evenwichten + Problemen herkennen, voorkomen en oplossen Methodiek De onderwerpen worden in één dag behandeld. Theorie en oefenopdrachten wisselen elkaar af. Toepassingen in de laboratoriumpraktijk krijgen veel aandacht. Waar mogelijk wordt dieper ingegaan op onderwerpen welke door de deelnemer aan de cursus worden aangedragen. We werken intensief samen met apparatuur leveranciers, die onder andere zorg dragen voor moderne instrumenten.
05-11-2018 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Atomaire emissiespectrometrie met ICP
Waarom de cursus Atomaire emissiespectrometrie met ICP Multi-element analyse op lage concentratie niveau’s in diverse matrices kan uitstekend worden uitgevoerd met ICP-AES. Tijdens de cursus Atomaire emissiespectrometrie met ICP wisselen voordrachten, intensieve praktische oefeningen en demonstraties elkaar af, waardoor een optimale kennisoverdracht wordt bereikt. We besteden aandacht aan de theorie maar u leert ook analyses uitvoeren en resultaten beoordelen. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan optimalisatie en mogelijke storingen. Deze cursus is een voortzetting van de cursus aan de Technische Universiteit Delft, maar zal nu worden georganiseerd i.s.m. de firma AEMAS in Oosterhout (NB). De docent is mevr. dr. ir. M.T.C. de Loos-Vollebregt. Voor wie is de cursus Atomaire emissiespectrometrie met ICP bedoeld U bent een laboratoriummedewerker en u wilt zich zowel theoretisch als praktisch verdiepen en bekwamen in ICP atomaire emissiespectrometrie. Het programma van de cursus Atomaire emissiespectrometrie met ICP is als volgt: Theorie Inleiding atomaire emissiespectrometrie: instrumentatie; optiek en detectoren; signaalverwerking; ondergrondcorrectie; lijnselectie; detectiegrenzen. Practicum en theorie gecombineerd Kennismaken met apparatuur; monsterintroductie; optimalisatie; diagnostische tests; axiaal/radiaal meten; calibratie; werkgebied; lineariteit; detectiegrenzen; invloed van de matrix; robuust plasma; methode ontwikkeling; spectrale interferenties; lijnkeuze; ondergrondcorrectie; signaalverwerking; werken met interne standaarden. Bespreking van analyseproblemen Monstervoorbereiding en monsterintroductie; kwaliteitszorg; inleiding ICP-MS. Methodiek Theorie en praktijk wisselen elkaar af. Bij de praktische oefeningen werkt u met elkaar in kleine groepjes. Zo deelt u uw kennis en ervaring met deelnemers van andere laboratoria. Ervaren docenten begeleiden u in het leerproces.
05-11-2018 | Cursus | 3 dagen | )osterhout | Toegang: Betaald
Methodeontwikkeling voor LC-MS
Waarom de cursus Methodeontwikkeling voor LC-MS LC-MS is een zeer krachtige analysemethode. Met de cursus Methodeontwikkeling voor LC-MS verbetert u uw kennis, inzichten, technieken en vaardigheden op het gebied van LC-MS. U raakt vertrouwd met geavanceerde technieken, hardware configuraties, spectrum interpretatie en kwantitatieve aspecten die gebruikt worden bij moderne vloeistofchromatografie, gekoppeld aan massaspectrometrie (LC-MS). Deze informatieve hplc cursus wordt gegeven door onze gastdocent prof. dr. Wilfried M.A. Niessen (hyphen MassSpec, Leiden). lr. Nico Vonk (Avans+) en andere gastdocenten. Voor wie is de cursus Methodeontwikkeling voor LC-MS bedoeld Deze hplc cursus is voor (hoofd)analisten, medewerkers en hoofden van farmaceutische, biomedische en klinisch chemische laboratoria. U werkt al enige tijd met LC-MS bij voorkeur de cursus Inleiding in LC-MS gevolgd. Zowel de HPLC als –MS aspecten van methodeontwikkeling worden behandeld. Daarnaast wordt ingegaan op monstervoorbewerking voor kwalitatieve en kwantitatieve LC-MS. Het programma van de cursus Methodeontwikkeling voor LC-MS is als volgt: Dag 1 + principes van LC-MS en MS-MS, herhaling en overzicht + inleiding in kwantitatieve analyse met LC-MS + methodeontwikkeling voor kwantitatieve analyse met LC-MS + ontwikkelingen in LC voor LC-MS: snelle LC en nieuwe kolommen Dag 2 + matrix-effecten in kwantitatieve analyse met LC-MS + gastspreker: Monstervoorbewerking voor LC-MS + methodeontwikkeling voor residu-anakyse met LC-MS Dag 3 + kwantitatieve analyse met LC-MS: validatie en methoden + gastspreker: Methodeontwikkeling voor kwalitatieve analyse met LC-MS + bevestiging van identiteit en identificatie met LC-MS + applicaties en praktijkvoorbeelden Download nu de brochure Methodeontwikkeling voor LC-MS voor een uitgebreide omschrijving van het programma. Methodiek U krijgt lezingen over alle belangrijke aspecten van LC-MS. U gaat ook oefeningen uitvoeren die de theorie verder zullen verduidelijken. Ervaren (gast)docenten begeleiden u in het leerproces
05-11-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Titrimetrie 2: Titraties en titreren
Waarom de cursus Titrimetrie 2: Titraties en titreren Als laboratoriummedewerker doet u gehaltebepalingen m.b.v. titraties; denk aan het zuurgehalte of een actief chloor-bepaling. Voor een optimale uitvoering van uw werk is een goed begrip van de eigenschappen van dergelijke analysemethoden, instrumenten en elektroden van groot belang. Voldoende kennis van anorganische chemie is daarbij noodzakelijk. Wellicht hebt u vragen als: + Hoe zit het ook weer met blanco titraties en titerstellingen? + Wat is het juiste equivalentiepunt? + Wat zijn sterke en zwakke zuren of basen? Wat zeggen de pK waarden? Hoe zit het ook weer met buffers? + Hoe komt het dat metingen niet reproduceerbaar zijn? + Hoe zit het ook weer met molariteit en normaliteit? Hoe verhoudt zich ppm en %? Op al deze en andere vragen krijgt u een antwoord tijdens de cursus Titrimetrie 2: Titraties en titreren. De nadruk zal daarbij liggen op de praktijk. Voor wie is de cursus Titrimetrie 2: Titraties en titreren bedoeld U bent analist of laboratoriummedewerker op minimaal MBO niveau. U bent belast met het uitvoeren van chemische analyses of andere laboratoriumtesten en u wilt meer inzicht verwerven in de eigenschappen van de reagentia, elektroden en instrumenten die u daarbij gebruikt. U wilt uw kennis op het gebied van anorganische chemie, specifiek de elektrochemie, graag opfrissen en uitbreiden. Het programma De cursus Titrimetrie 2: Titraties en titreren bestaat uit één dag. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: + Reacties en indicatie + Titerstellen en methodieken + Evaluatie en berekenen + Elektrolyt oplossingen; zuren, basen, zouten, buffers, elektrochemische eigenschappen + Titranten en solvents + Potentiometrisch titreren; parameters en evaluatie + Chemische reacties; titraties + Resultaten beoordelen De volgende begrippen komen daarbij uitgebreid aan de orde: + Normen als NEN, ISO, DIN en ASTM + Optimalisatie en validatie van methoden + Nauwkeurigheid en herhaalbaarheid + Wet van Nernst, chemische evenwichten + Problemen herkennen, voorkomen en oplossen Methodiek De onderwerpen worden in één dag behandeld. Theorie en oefenopdrachten wisselen elkaar af. Toepassingen in de laboratoriumpraktijk krijgen veel aandacht. Waar mogelijk wordt dieper ingegaan op onderwerpen welke door u aan de cursus worden aangedragen. We werken intensief samen met apparatuurleveranciers, die onder andere zorg dragen voor moderne instrumenten.
06-11-2018 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Beheer en werken met gevaarlijke stoffen
INLEIDING Kenmerk van veel laboratoria is dat er gewerkt wordt met een grote verscheidenheid van gevaarlijke stoffen en producten. De bijkomende gevaren, risico’s en (wettelijke) verplichtingen zijn vaak groot en de ervaring leert dat er bij veel laboratoria nog verbeteringen mogelijk c.q. noodzakelijk zijn. Deze cursus gaat in op het beheer van en werken met gevaarlijke stoffen, zodat het werken met chemicaliën verantwoord is. Tijdens de cursus leert u hoe u, uitgaande van specifieke kenmerken van uw organisatie, veilig kunt werken met gevaarlijke stoffen. Naast de theorie is de cursus praktisch en concreet en wordt er gewerkt met met praktijkgerichte casussen. De cursus is ontwikkeld en wordt gegeven door onze gastdocenten Wim van Alphen en Corné Bulkmans van Muopo Inventive consultancy. IETS VOOR U? De cursus is bedoeld voor functionarissen die verantwoordelijk zijn voor het beheer van en het werken met gevaarlijke stoffen voor het laboratorium. Zij zijn bijvoorbeeld werkzaam als milieu- of arbocoördinator, veiligheidsfunctionaris, preventiemedewerker, hoofd laboratorium, hoofd onderhoud of hoofd productie. De cursus gaat uit van minimaal mbo werk- en denkniveau en u dient al enige kennis en ervaring te hebben op het gebied van gevaarlijke stoffen. PROGRAMMA Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde: + Wet- en regelgeving Arbowet, BRZO/ARIE, PGS 15, Seveso richtlijnen, Milieu regelgeving, Reach en GHS/CLP. + Organisatie van beheer van gevaarlijke stoffen Stappenplan (van inkoop tot afval), doel- en taakstellingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, tips en valkuilen en informatie management. + Registreren Opbouw registratiesysteem, wettelijke verplichtingen, praktijkvoorbeelden en oefeningen. + Inventariseren en beoordelen Beoordelen producteigenschappen, infor matiebronnen, beoordelen omgevingsfactoren en exposurescenario’s. + Beheersen en implementeren Technisch, organisatorische en gedragsmatig. Daarnaast aandacht voor de Arbeidshygiënische strategie, bronaanpak, persoonlijke beschermingsmiddelen, voorlichting en toezicht. WERKVORM De cursus is praktisch van opzet. Alle onderwerpen worden toegelicht aan de hand van praktijksituaties en discussies met de deelnemers. Een stappenplan om te komen tot beheer van gevaarlijke stoffen specifiek voor laboratoria wordt aangereikt waarbij de deelnemers hun specifieke situatie hierin kunnen onderbrengen. Per onderdeel wordt gewerkt met een aantal praktijksituaties en u ontvangt een aantal voorbeelden van specifieke onderdelen van het beleid welke geïmplementeerd kunnen worden binnen uw eigen organisatie. U leert op een praktische manier de theorie direct in de praktijk te brengen.
06-11-2018 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Titrimetrie 3: Karl-Fisher; volumetrie en coulometrie
Waarom de cursus Titrimetrie 3: Karl-Fischer; volumetrie en coulometrie Als laboratoriummedewerker voert u waterbepalingen uit in grondstoffen en eindproducten, zowel volumetrisch als coulometrisch. Voor een optimale uitvoering van uw werk is een goed begrip van de eigenschappen van dergelijke analysemethoden, instrumenten en elektroden van groot belang. Voldoende kennis van anorganische chemie is daarbij noodzakelijk. Wellicht hebt u vragen als: + In het laboratorium gebruiken we verschillende apparaten om bv. de vochtigheid of het watergehalte te meten; hoe werken die eigenlijk? + Hoe zit het ook weer met blanco titraties en titerstellingen? + Wat is het juiste equivalentiepunt? + Hoe kan ik de nevenreactie(s) bij de waterbepaling volgens Karl-Fischer voorkomen? + Hoe komt het dat metingen niet reproduceerbaar zijn? Op al deze en andere vragen krijgt u een antwoord tijdens de cursus Titrimetrie 3: Karl-Fischer; volumentrie en coulometrie. De nadruk zal daarbij liggen op de praktijk. Voor wie is de cursus Titrimetrie 3: Karl-Fischer; volumetrie en coulometrie bedoeld U bent analist of laboratoriummedewerker op minimaal MBO niveau. U bent belast met het uitvoeren van chemische analyses of andere laboratoriumtesten en u wilt meer inzicht verwerven in de eigenschappen van de reagentia, elektroden en instrumenten die u daarbij gebruikt. U wilt uw kennis op het gebied van anorganische chemie, specifiek de elektrochemie, graag opfrissen en uitbreiden. et programma De cursus Titrimetrie 3: Karl-Fischer, volumetrie en coulometrie bestaat uit één dag. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: + Toepassingsgebieden + KF-reacties + Reagentia en solvents + Werking van elektroden + Chemische reacties + Resultaten beoordelen De volgende begrippen komen daarbij uitgebreid aan de orde: + Normen als NEN, ISO, DIN en ASTM + Optimalisatie en validatie van methoden + Nauwkeurigheid en herhaalbaarheid + Wet van Nernst, chemische evenwichten + Problemen herkennen, voorkomen en oplossen Methodiek De onderwerpen worden in één dag behandeld. Theorie en oefenopdrachten wisselen elkaar af. Toepassingen in de laboratoriumpraktijk krijgen veel aandacht. Waar mogelijk wordt dieper ingegaan op onderwerpen welke door de deelnemer aan de cursus worden aangedragen. We werken intensief samen met apparatuurleveranciers, die onder andere zorg dragen voor moderne instrumenten.
07-11-2018 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Validatie van laboratoriuminstrumenten (LSV)
Waarom de cursus Validatie van laboratoriuminstrumenten (LSV) Vele laboratoria werken in een gereguleerde omgeving en komen dus in aanraking met GMP (Good Manufacturing Practice) en GLP (Good Laboratory practice) regelgeving. Deze regelgeving stelt de gebruiker verantwoordelijk voor de validatiestatus van het laboratoriuminstrument. In deze cursus leert u wat het handhaven van de validatiestatus in een laboratorium omgeving inhoudt; WAT vereist de regelgeving en HOE implementeert u validatie van laboratoriuminstrumenten in uw eigen werkomgeving. Tijdens de workshops wordt de theorie toegepast in praktijksituaties. Na afloop van de cursus heeft u een helder beeld van de diverse validatiemodellen en kunt u een keuze maken welk model voor uw werkomgeving het meest geschikt is. U leert een validatieplan opzetten en uit te voeren, met voor iedere fase de juiste documentatie. Voor wie is de cursus Validatie van laboratoriuminstrumenten (LSV) bedoeld U bent een laboratoriummedewerker, analist of hoofdanalist met een mbo- of bachelorachtergrond en als onderdeel van uw werkzaamheden voert u (of gaat u) laboratoriuminstrument-validaties uitvoeren. Ook voor medewerkers, van validatie- en QA-afdelingen die hun kennis omtrent validatie willen uitbreiden, is de cursus geschikt. Het programma Tijdens de cursus Validatie van laboratoriuminstrumenten (LSV) maakt u kennis met de volgende onderwerpen: + GMP / GLP principes en vereisten, overzicht + Calibratie, kwalificatie en validatie + LSV (Lab System Validation): De levenscyclus van een instrument/software, validatie documentatie, User Requirements Specificaties (URS) + validatie plan opzet en uitvoering: Kwalificatie protocollen; Uitvoering van de testen en documentatie GDP (Good Documentation Practice) + onderhoud: Instand houden van gevalideerde situatie, herstellingen, change of control en hervalidatie; Retirement (buiten dienststelling, uit actief GxP gebruik nemen), periodieke testen + computer en 21CFR Part 11 + diverse workshops Methodiek We behandelen de theorie uitvoerig. We bespreken veel voorkomende knelpunten bij de implementatie en het werken in een gereguleerde omgeving. U discussieert erover met de docent en uw medecursisten. Aan de hand van een aantal workshops wordt het validatieproces toegelicht.
08-11-2018 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Train de trainer voor laboratoriummedewerkers
Vaak zijn trainers, werkveldbegeleiders en collega’s op grond van hun specifieke vakinhoudelijke kennis en vaardigheden actief binnen het overdragen van kennis, vaardigheden en beroepshouding. Tijdens deze cursus verwerft u kennis en verbreedt u uw pedagogische- en didactische vaardigheden op het gebied van inwerken, opleiden en begeleiden van collega’s of studenten. Binnen de cursus liggen de accenten vooral op communicatieve vaardigheden, groepsdynamische processen en het effectief inspelen op de verschillende leerconcepten, leerstijlen en leervragen in relatie tot de gewenste opbrengsten. IETS VOOR U? U bent als inhouds- en/of ervaringsdeskundige (mede)verantwoordelijk voor het opleiden van collega’s, studenten en/of relaties in het werkveld. U wilt handvatten om uw vaardigheden en kennis met betrekking tot opleiden in het werk te versterken. Daarnaast wilt u de effectiviteit van uw opleidingsactiviteiten verhogen door het uitbreiden van uw communicatieve- en didactische vaardigheden. PROGRAMMA Dag 1: communicatie en groepsdynamische processen Vanuit uw vakkennis en expertise begeleidt en ondersteunt u uw collega’s en/of studenten. De gesprekstechnieken die u hierbij inzet, zijn waardevol en bepalend voor het verloop en het resultaat van uw begeleiding. Tijdens deze dag komen verschillende vaardigheden en technieken aan bod die uw communicatie wezenlijk kunnen verbeteren. Motto van deze dag is leren door te doen en de leidraad is: E = K x A; het effect/rendement van je gesprek is afhankelijk van je (vak)kennis x de acceptatie door de ander. Tijdens deze interactieve bijeenkomst wisselen theorie en praktijk elkaar af. De volgende thema’s komen aan de orde: + Zich bewust zijn van een effectieve grondhouding voor communicatie. + LSD techniek (luisteren, samenvatten en doorvragen). + Doorvragen met behulp van logische niveaus (waarom zegt of doet iemand iets). + Feedback geven aaan de hand van de 4 G’s. + De 4 gedragstypen (daadkrachtig, inspirerend, stabiel en consciëntieus). + Metacommunicatie. Dag 2: Pedagogische- en didactische vaardigheden Gedurende deze dag wordt ingegaan op het herkennen van leermomenten in het werk. Hierdoor vergroten de deelnemers hun kennis en inzicht met betrekking tot leerconcepten, leren zij op een effectieve manier in te spelen op leervragen én leervragen te creëren, vergroten zij hun vaardigheden en ervaren zij de effecten hiervan. Daarnaast leren zij om bewust hun rol te kiezen om zo het leren optimaal te bevorderen. Gedurende deze dag wordt vanuit de leercyclus van Kolb aandacht besteed aan de volgende vragen: + Welke taken heb ik als begeleider/opleider in het werk? + Met welke bril observeer ik? + Hoe benut ik de leermomenten in het werk op een manier dat de ander hier ook werkelijk iets van leert? + Hoe stem ik mijn manier van begeleiden af op de ander? + Hoe weet ik of de ander begrijpt en beheerst waar het om gaat? + Hoe voeg ik kennis toe aan het werk dat wij uitvoeren? Ook hier geldt leren door te doen. Naast dat deelnemers theorie krijgen over de onderwerpen die een antwoord geven op deze vragen, gaan ze vooral met elkaar aan de slag om de theorie toe te passen. Dag 3: Afsluitende ochtendbijeenkomst in het teken van reflectie Tussen de 2e en laatste bijeenkomst gaan de deelnemers actief aan de slag met de verkregen inzichten in de eigen werkpraktijk. In deze periode laten de deelnemers een begeleidingsmoment filmen welke centraal staat tijdens de laatste bijeenkomst. De deelnemer reflecteert op het eigen handelen en ontvangt deze ochtend collegiale feedback. Op basis van de eigen analyse en de ontvangen feedback wordt een reflectieverslag geschreven. RESULTAAT Na deze training beheerst u de communicatievaardigheden om de regie te krijgen en te behouden. U bent bekend met de belangrijkste succesfactoren om leren in het werk effectief vorm te geven en dit te vertalen naar werkvormen die u inzet voor een efficiënte en effectieve kennisoverdracht. Na afronding van het reflectieverslag wordt het certificaat Train de trainer behaald, waarmee u kunt aantonen dat u in staat bent het opleiden in het werk effectief vorm en inhoud te geven.
08-11-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
ISO 45001: Gestructureerd omgaan met de arbowetgeving
INLEIDING Vindt u een gedegen aanpak van veiligheid en goede arbeidsomstandigheden belangrijk? Een gestructureerde aanpak helpt u om aan alle eisen van de Arbowet te kunnen voldoen. De ISO 45001 biedt daarvoor handvatten. De kern van het managementsysteem is een dubbele plan-do-check-act-cyclus op strategisch niveau (doen we de goede dingen) en op operationeel niveau (doen we de dingen goed). Deze cursus gaat in op de mogelijkheden die de ISO 45001 biedt, los van of u zich volgens de norm wilt laten certificeren of niet. De cursus wordt gegeven door onze gastdocente Ir. Iris van ’t Leven van Iris Advies te Arnhem. IETS VOOR U? Deze cursus is interessant voor medewerkers die een coördinerende rol hebben op gebied van arbeidsomstandigheden of veiligheid, zoals leidinggevenden, arbocoördinatoren preventiemedewerkers, KAM-medewerkers of ESH-contactpersonen. U hebt minimaal een HBO opleiding of u bent een MBO-er met veel ervaring. U wilt op een gestructureerde manier met arbeidsomstandigheden en de daarbij behorende wetgeving aan de slag. PROGRAMMA Tijdens de cursus ISO 45001: gestructureerd omgaan met de Arbowet maakt u kennis met de norm en alle daarbij behorende normelementen: + De context van de organisatie de maatschappelijke ontwikkelingen relevant voor arbobeleid + Leiderschap+ Planning + Ondersteuning+ Uitvoering+ Evaluatie van de prestaties+ Verbetering Er wordt extra aandacht besteed aan het praktisch uitwerken van de verbetercyclus, aan betrokkenheid van leidinggevenden en medewerkers en aan een preventieve brongerichte aanpak, drie speerpunten van deze norm. Er is aandacht voor een goede integratie van de eisen vanuit Arbowetgeving. WERKVORM U krijgt een uitleg over de normelementen. Aan de hand van oefeningen relateert u dit gelijk aan uw eigen werksituatie en die van uw medecursisten. In de cursus zijn praktijkoefeningen opgenomen rond: + Plan-do-check-act-cyclus afstemmen op arbotaken + Betrekken van leidinggevenden en medewerkers op arbogebied + Normconform omgaan met incidenten, afwijkingen en continue verbetering RESULTAAT Na actieve deelname aan deze cursus heeft u: + Inzicht in de mogelijkheden die de ISO 45001biedt voor een gestructureerd arbeidsomstandighedenbeleid. + Praktische handvatten voor een werkzame plan-do-check-act-cyclus. + Praktische handvatten voor een goede betrokkenheid van medewerkers en leidinggevenden.
08-11-2018 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Scanning Electronen Microscopie van A tot Z (SEM)
Waarom de cursus “SEM van A tot Z” Avans+ organiseert in samenwerking met JEOL de cursus Scanning Electronen Microscopie van A tot Z met daarin aandacht voor asbest-analyse. Voor wie is de cursus “SEM van A tot Z” bedoeld U werkt of gaat binnenkort werken met een SEM en wil meer weten van de werking van het apparaat evenals de monstervoorbewerking. Het programma Cursusinhoud SEM van A tot Z: + Opbouw van de Scanning Electronen Microscoop + Verschillende types Electronen Microscopen + Vergroting en focussering + Interactie van electronen met materiaal + Monstervoorbereidingstechnieken + Herkenning en interpretatie van beelden + Beelden verbeteren en optimaliseren + Elementanalyse (EDX) + Asbestanalyses + Het gebruik van SEM en veiligheid Methodiek Mondelinge kennisoverdracht en practicum wisselen elkaar af. In het laboratorium staan de modernste instrumenten waarmee u in kleine groepjes, onder directe, deskundige begeleiding, de experimenten uitvoert.
12-11-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Rol van BHV ’ers in een laboratorium
Waarom een cursus Rol van BHV-ers in een laboratorium? Laboratoria zijn bijzondere werkruimtes. Als laboratoriummedewerker heb je te maken met een grote variëteit aan bronnen van gevaar die kunnen leiden tot bijzondere incidenten. Als standaard opgeleide bhv’er kunt u mogelijk moeite hebben om deze gevaren te bestrijden. Deze cursus biedt BHV-ers de mogelijkheid zich bij te scholen op specifieke laboratoriumsituaties. Voorbeelden van dit soort incidenten zijn: + Het stukvallen van een fles met sterk zuur of organisch oplosmiddel met kans op bedwelming, brand en explosie + Blootstelling aan bepaalde chemicaliën en gassen + Een beginnende brand waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken + Het ontsnappen van bepaalde micro-organismen + Een onbedoelde lozing op het riool + Een medewerker die met zijn hand bekneld raakt in een apparaat + Zuurkasten of laminair-flowkasten die plotseling uitvallen. Om het letsel en schade te beperken moet u adequaat kunnen ingrijpen. Enkele voorbeelden: + Zomaar bij een beginnende brand met water gaan blussen kan de situatie juist verergeren omdat bepaalde chemische stoffen juist met water reageren. + Standaard conform het BHV-plan bij een brand de totale ventilatie uitzetten, kan veroorzaken dat bijvoorbeeld giftige of radioactieve stoffen vanuit de zuurkasten de werkruimte in komen. + Niet weten waar de afsluiters van bedrijfsstoffen zitten als gassen, water en elektriciteit (potentiële ontstekingsbronnen) kan de zaak doen escaleren. + Bij een morsincident het verkeerde absorptiemiddel gebruiken. In deze cursus leert u goed voorbereid te zijn op deze en andere calamiteiten. Tevens oefent u met enkele scenario’s. Voor wie bedoeld? U bent een bedrijfshulpverlener binnen een laboratorium of speelt als laboratoriummedewerker een rol in de veiligheid en gezondheid binnen uw laboratorium. U heeft een BHV diploma en wilt u dit uitbreiden met BHV kennis op laboratoriumgebied. U heeft minimaal MBO-werk- en denkniveau en kennis van en ervaring in laboratoriumwerk. Het programma Afhankelijk van de leerwensen van de deelnemers zal een keuze worden gemaakt uit de volgende mogelijke onderwerpen: + De risico-inventarisatie en -evaluatie: Welke gevaar bronnen en restrisico’s zijn nog aanwezig binnen het laboratorium? + Verschillende categorieën gevaar bronnen Welke gevaarlijke bronnen zijn er aanwezig en wat zijn de mogelijke scenario’s bij bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen, pathogene micro-organismen en genetisch gemodificeerde organismen(GGO’s), brandgevaar binnen een laboratorium, radioactieve stoffen en apparatuur en elektriciteitsvoorzieningen. + De te nemen preventieve maatregelen Inrichting van laboratoria, decontamineerbaarheid, containment /barrières, opslag van stoffen, de plaats van de afsluiters van bedrijfsstoffen, ventilatievoorzieningen, zuurkasten, detectieapparatuur, deskundigheidseisen, enz. + De te nemen repressieve maatregelen Calamiteitensets / calamiteitenkarretje, informatievoorzieningen: SDS-en en WIK’s, getrainde BHV-ers, meetapparatuur, absorptiemiddelen, desinfectantia, decontaminatie, persoonlijke beschermingsmiddelen, procedures, post-expositie protocol, enz. Relatie wordt gelegd met de reeks: proactie, preventie, preparatie, repressie. + Oefenen van scenario’s We oefenen zo realistisch mogelijk met verschillende scenario’s. Hierbij gaan we zoveel mogelijk in op de specifieke situaties op uw laboratorium en die van de andere deelnemers. Methodiek De cursus is praktisch van opzet. Ter voorbereiding voor deze cursus levert u het volgende aan: + Een of twee zelfbedachte incidentenscenario’s voor uw eigen laboratoriumsituatie. + Een lijstje met wat u denkt nodig te hebben aan kennis (zie onderwerpen in het programma) en materialen om uw zelfgekozen incidenten te kunnen beheersen. Op basis van de vooraf geïnventariseerd interesse van de deelnemers zal een keuze worden gemaakt uit bovengenoemde onderwerpen, Er is veel ruimte voor discussies met docent en andere deelnemers. Op verzoek kunnen we aanvullend op deze cursus binnen uw eigen bedrijf specifieke maatwerk trainingen verzorgen. Het resultaat Na afloop van de cursus bent u in staat om: binnen uw eigen laboratorium adequater te reageren op incidenten.
15-11-2018 | Cursus | 1 dag | Tilburg | Toegang: Betaald
Interpretatie van LC-MS(-MS) spectra
Waarom de cursus Interpretatie van LC-MS(-MS) spectra Gecombineerde vloeistofchromatografie en massaspectrofotometrie (LC-MS) is een onmisbaar hulpmiddel in de analyse van componenten, zowel in kwalitatieve als kwantitatieve analyses. Deze cursus geeft een systematisch overzicht van de fragmentatie van even-elektron ionen en de interpretatie van LC-MS-MS massaspectra van ge(de)protoneerde moleculen, verkregen met elektrospray ionisatie (ESI) of atmosferische druk chemische ionisatie (APCI) in LC-MS. Onze gastdocent is prof. dr. Wilfred Niessen (hyphen MassSpec, Leiden). Voor wie bedoeld U bent (hoofd)analist of medewerker van een laboratorium waar LC-MS wordt toegepast, dus bijvoorbeeld in de farmaceutische industrie, milieulaboratoria, voedingsmiddelenindustrie of chemische industrie. Ervaring met LC-MS (bijvoorbeeld opgedaan tijdens de Avans+ LC-MS cursussen) én kennis van structuurformules in de organische chemie is noodzakelijk. Het programma De volgende onderwerpen worden in de cursus Interpretatie van LC-MS(-MS) spectra behandeld: Dag 1 + Informatie in massaspectra: adducten en isotopen + Inleiding in MS-MS. Botsingsgeïnduceerde fragmentatie.Tandem quadrupool instrumenten + Algemene fragmentatieregels voor fragmentatie van even-elektron ionen + Fragmentatie van CHO verbindingen – deel 1 Dag 2 + Fragmentatie van CHO verbindingen – deel 2 + Instrumentatie: Ion-trap, Q-TOF en Orbitrap-MS + Fragmentatie van CHNO verbindingen – deel 1 + Fragmentatie van CHNO verbindingen – deel 2 Dag 3 + Isotopen en accurate massa in structuuropheldering + Strategieën voor structuuropheldering met LC-MS-MS. In deze sessies wordt een selectie gemaakt uit het beschikbare materiaal die goed aansluit bij de belangstelling en toepassingsgebieden van de deelnemers, bijv. op het gebied van de identificatie van gerelateerde verbindingen (reactiebijproducten, biotransformatieproducten), geavanceerde acquisitiemethoden, identificatie van onbekenden, systematische toxicologische analyse, spectrale bibliotheken + Eigen voorbeelden, vragen en antwoorden
19-11-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Inleiding in de HPLC (Niveau 1)
De cursus Inleiding in de HPLC (niveau 1) leert u de basisprincipes van de HPLC toepassen in de praktijk. De opbouw van instrumenten en soorten kolommen voor HPLC kent voor u geen geheimen meer, onder andere door het uitvoeren van experimenten op verschillende HPLC’s. Waarom de cursus Inleiding in de HPLC (niveau 1) Als u weinig ervaring heeft met HPLC, maar u werkt er wel dagelijks mee (of gaat ermee werken) dan biedt deze cursus u veel houvast. U leert de basisprincipes van de HPLC, de opbouw van instrumenten en soorten kolommen voor HPLC. Dit doet u niet alleen in theorie, maar u gaat ook practicum uitvoeren op verschillende merken HPLC apparatuur. Na afloop van deze cursus kunt u beter communiceren met collega’s en klanten over de belangrijkste aspecten van HPLC. Voor wie is de cursus Inleiding in de HPLC (niveau 1) bedoeld U bent een laboratoriummedewerker op (K)MLO of HBO niveau, die nog maar kort werkt met HPLC. U wilt graag uw inzicht en praktische vaardigheden op gebied van HPLC verbeteren. U wilt een beter begrip krijgen van scheiding en kolommen voor HPLC, kwantitatieve analyses en de bijbehorende apparatuur en mobiele fasen. Het programma In deze cursus leert u de achtergronden van de volgende facetten van HPLC: + korte algemene inleiding chromatografie + instrumentatie voor HPLC + kwalitatieve en kwantitatieve analyse + kolomsoorten + mobiele fasen voor HPLC + reversed phase vloeistofchromatografie (RPLC) + isocratische en gradiëntelutie Methodiek Na korte theoretische inleidingen over de basisprincipes van HPLC gaat u aan de hand van experimenten zelf aan de slag op ons eigen cursuslaboratorium. Dat doet u in kleine groepjes onder deskundige leiding van onze ervaren praktijkdocenten en met state-of-the-art instrumenten. Door deze opzet wordt u voortdurend geprikkeld na te denken en leert u bijna spelenderwijs de achtergronden van de HPLC. Aan het eind van de cursus doet u een korte toets, zodat u uw eigen vorderingen kunt beoordelen.
26-11-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
GC/MS en GC/MS/MS: kwalitatieve en kwantitatieve analyses
Waarom de cursus GC/MS en GC/MS/MS: kwalitatieve en kwantitatieve analyses GC/MS is een volwassen techniek geworden, die naast structuuropheldering en identificatie tegenwoordig ook steeds meer wordt ingezet voor kwantitatieve bepalingen. In deze cursus leert u, naast de praktische instrumentele aspecten van GC/MS en GC/MS/MS, hoe u maximale informatie uit GC/MS en GC/MS/MS datasets kunt halen aan de hand van aansprekende demo’s, zowel voor kwalitatieve als kwantitatieve doeleinden. Voor wie bedoeld U bent medewerker van een kwaliteitscontrole of researchlaboratorium en werkt (of gaat werken) met GC/MS of GC/MS/MS. U heeft voldoende achtergrond in GC, bij voorkeur opgedaan via onze cursuscapillaire GC in de praktijk (niveau 2) of vergelijkbaar niveau. U heeft behoefte aan theoretische achtergronden van Single en Tandem GC/MS om meer uit uw instrument te kunnen halen. Het programma Deze cursus kan in grote lijnen worden opgedeeld in drie delen: + Dag 1: instrumentatie en data acquisitie + Dag 2: Kwalitatieve analyse + Dag 3: Kwantitatieve analyse Methodiek De cursus is praktisch van opzet. Aan de hand van opdrachten oefent u met de theoretische aspecten. Via demosoftware leert u, hoe u stapsgewijs de juiste informatie uit een representatieve dataset kunt halen, zowel voor kwalitatieve als voor kwantitatieve bepalingen.
26-11-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Agilent GC Basic Operation, Troubleshooting & Maintenance
Waarom de training Agilent 6890/7890 “Basic Operation, Troubleshooting & Maintenance” Tijdens de training Agilent 6890/7890 ’’Basic Operation, Troubleshooting & Maintenance’’ leert u de Agilent 6890 series GC efficiënt gebruiken. Elementen uit de 6890 bedieningstraining zijn gecomb ineerd met onderdelen van de maintenance en Troubleshooting training om de beginnende gebruikers een goede basis te geven.De bediening van het systeem, het aansluiten van de kolom en de principes van de GC-onderdelen worden uitgebreid uitgelegd. Bovendien worden basisonderhoud en –troubleshooting behandeld. Voor wie is de training Agilent 6890/7890 “Basic Operation, Troubleshooting & Maintenance” bedoeld U werkt sinds kort met een Agilent 6890 GC-series systeem. U wilt weten hoe u het toestel het beste kunt bedienen welk onderhoud u zelf kunt uitvoeren en hoe u storingen kunt lokaliseren en oplossen. Het programma van de training Agilent 6890/7890 ’’Basic Operation, Troubleshooting & Maintenance’’ omvat de volgende onderdelen: + injector + detector + gasregeling Methodiek Mondelinge kennisoverdracht en practicum wisselen elkaar op een prettige manier af. In het laboratorium staan een aantal 6890 GC-series systemen waarmee u in kleine groepjes, onder directe, deskundige begeleiding, de experimenten uitvoert.
26-11-2018 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Veiligheid in het chemisch-analytisch laboratorium
Verwacht u dat er nog wel wat valt te verbeteren aan de veiligheid in uw lab? Tijdens deze cursus maakt u kennis met alle aspecten, voorschriften en aandachtspunten die daarbij spelen. Daarmee vergroot en handhaaft u de veiligheid bij de dagelijkse werkzaamheden in het laboratorium. De cursus wordt gegeven door onze gastdocent ir. Iris van ’t Leven van Iris-Advies te Arnhem. Waarom de cursus Veiligheid in chemisch-analytische laboratoria Verwacht u dat er nog wel wat valt te verbeteren aan de veiligheid in uw lab? Tijdens deze cursus maakt u kennis met alle aspecten, voorschriften en aandachtspunten die daarbij spelen. Daarmee vergroot en handhaaft u de veiligheid bij de dagelijkse werkzaamheden in het laboratorium. De cursus wordt gegeven door onze gastdocent ir. Iris van ’t Leven van Iris-Advies te Arnhem. Voor wie is de cursus Veiligheid in chemisch-analytische laboratoria bedoeld De cursus Veiligheid in chemisch-analytische laboratoria is interessant voor (hoofd)analisten, medewerkers en hoofden van analytische en chemische laboratoria. U denkt en werkt op minimaal mbo-niveau. U wilt zelf de risico’s op de werkplek kunnen beoordelen en weten wat te doen om deze risico’s te beheersen. Deze veiligheid opleiding is ook geschikt als u werkt in een milieulaboratorium, in de voedings- en genotmiddelen industrie, de chemische industrie of klinische chemie. Het programma Tijdens de cursus Veiligheid in chemisch-analytische laboratoria maakt u kennis met de volgende onderwerpen: + risicobeoordeling en risicobeheersing + chemicaliën, gascilinders en cryogene stoffen + veilig gebruik + opslag en afvalinzameling + persoonlijke beschermingsmiddelen + veiligheid van apparatuur + glaswerk + zuurkasten en andere afzuiging + wat te doen bij calamiteiten Methodiek U krijgt lezingen over de belangrijkste veiligheidsrisico’s die in laboratoria aanwezig zijn. Aan de hand van praktijkoefeningen leert u de risico’s nader te beoordelen, met de nadruk op chemische stoffen. In de cursus Veiligheid in chemisch-analytische laboratoria zijn o.a. de volgende praktijkoefeningen opgenomen: + Prioriteren van risico’s + Toepassen van een brongerichte aanpak + Interpreteren van veiligheidsinformatie en material safety data sheets Daarnaast krijgt u een video te zien over het veilige gebruik van zuurkasten en oog- en nooddouches.
29-11-2018 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Validatie van software in het laboratorium
Waarom de cursus Validatie van software in het laboratorium Naast de validatie van instrumenten komt er steeds meer aandacht voor de validatie van de op laboratoria gebruikte computersystemen en software. Deze lopen uiteen van LIMS Systemen en Excel datasheets tot de besturings- en dataverwerkingssoftware in analytische apparatuur. Vaak is onduidelijk bij wie de verantwoordelijkheid voor de validatie van computersystemen ligt. Laat staan hoe deze validatie het beste tot stand kan komen. De cursus Validatie van software in het laboratorium, die werd ontwikkeld in samenwerking met GMP-TopConsult, brengt daarin klaarheid. Voor wie is de cursus Validatie van software in het laboratorium bedoeld U bent laboratoriummedewerker op minimaal hbo-niveau en verantwoordelijk voor de laboratoriumsystemen. Ook de validatie van de gebruikte software en digitale systemen valt onder uw verantwoordelijkheid. U wilt graag weten wat de laatste ontwikkelingen zijn op dit gebied. Zo bent u meteen goed voorbereid op eventuele inspecties en/of audits. De cursus Validatie van software in het laboratorium kan ook incompany worden verzorgd. Het programma Omdat risicobeheersing bij de borging van kwaliteit binnen laboratoria steeds belangrijker wordt, is de cursus Validatie van software in het laboratorium vanuit dat perspectief opgezet. Het programma ziet er als volgt uit: + Wat is valideren? En waarom valideren? + Welke normen en regels gelden er? + Wat moet er in een user requirement specificatie staan? + Het toepassen van risicomanagement + De rol van de leverancier + Het validatieproces + Gebruik maken van elektronische records (21 CFR part 11) + Het validatiemasterplan Methodiek Voorafgaand aan deze kwaliteitszorg cursus maken we een inventarisatie van uw wensen ten aanzien van de cursus. Op die manier komt uw eigen werksituatie het best naar voren en kunnen de docenten daar zo goed mogelijk op inspelen. De cursus heeft de opzet van een workshop. Dat betekent dat er, na een algemene inleiding, veel met opdrachten wordt gewerkt. Er is voldoende gelegenheid voor interactie met docenten en tussen de deelnemers onderling.
29-11-2018 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
HPLC in de praktijk (niveau 2)
Naast de theoretische chromatografische basis behandelen we alle mogelijkheden van reversed phase vloeistofchromatografie (RPLC). U leert kiezen uit de juiste mobiele fase, kolomdimensies en uw bestaande methoden optimaliseren. Waarom de cursus HPLC in de praktijk (niveau 2) Wanneer u binnen uw werk verantwoordelijk bent voor één of meerdere HPLC methodes is het belangrijk deze zo optimaal en degelijk mogelijk te laten draaien. In deze cursus leert u de diepere achtergronden van HPLC. U maakt uitgebreid kennis met alle mogelijkheden van reversed phase vloeistofchromatografie (RPLC). Na afloop kunt u voor uw toepassingen de juiste kolomdimensies kiezen en uw bestaande methoden optimaliseren. Voor wie is de cursus HPLC in de praktijk (niveau 2) bedoeld U bent een laboratoriummedewerker op minimaal MBO niveau en werkt al enige tijd met HPLC. U wilt meer weten over type en gebruik scheidingskolommen, mobiele fasen, buffers en optimalisering voor allerlei HPLC-toepassingen. U heeft minimaal de cursus Inleiding in de HPLC (niveau 1) gedaan of heeft aantoonbaar vergelijkbare ervaring. Een ingangstoets kan deel uitmaken van de intake als u deze cursus niet bij ons heeft gevolgd. Het programma In deze cursus gaat u aan de slag met de theorie en praktijk van reversed phase HPLC aan de hand van de volgende onderwerpen: + algemene theoretische achtergronden chromatografie toegepast op HPLC + kolommen reversed phase HPLC + scheiding van organische zuren en basen + scheiding van ionogene verbindingen + kolomparameters + kolomkeuze en optimalisering Download de brochure HPLC in de praktijk (niveau 2) voor een uitgebreide omschrijving van het programma. Methodiek Na de behandeling van de theoretische aspecten van RP-HPLC gaat u aan de hand van experimenten zelf aan de slag op ons eigen cursuslaboratorium. Dat doet u in kleine groepjes onder deskundige leiding van onze ervaren praktijkdocenten en met state-of-the-art instrumenten. Door deze opzet wordt u voortdurend geprikkeld na te denken en leert u bijna spelenderwijs de achtergronden van de HPLC. Aan het eind van de cursus doet u een korte toets, zodat u uw eigen vorderingen kunt beoordelen.
03-12-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Troubleshooting HPLC
Storingen, die in het dagelijks gebruik van uw HPLC analysemethoden kunnen optreden, vormen de kern van deze cursus. We bespreken methoden en de bijbehorende oplossingen, waarmee u storingen en afwijkende meetresultaten herkent, verhelpt en voorkomt. Waarom de cursus Troubleshooting HPLC Wanneer u binnen uw werk verantwoordelijk bent voor één of meerdere HPLC systemen is het belangrijk deze zo adequaat mogelijk in te kunnen grijpen wanneer zich storingen of calamiteiten voordoen. Hoe u dat het beste kunt doen leert u in deze cursus. Aan de hand van herkenningsmethoden en de bijbehorende oplossingen gaat u storingen effectief te lijf. Door afwijkende meetresultaten snel te leren herkennen, kunt u ze effectiever verhelpen, en zelfs beter te voorkomen. Voor wie is de cursus Troubleshooting HPLC bedoeld U bent een laboratoriummedewerker op minimaal HBO of MBO+ niveau en heeft of krijgt het beheer over HPLC apparatuur. U wilt veel voorkomende problemen snel herkennen en deze gestructureerd kunnen oplossen of, beter nog, voorkomen. U heeft minimaal de cursus Inleiding in de HPLC (niveau 1) gedaan of heeft aantoonbaar vergelijkbare ervaring. Een ingangstoets kan deel uitmaken van de intake als u deze cursus niet bij ons heeft gevolgd. Het programma van de cursus Troubleshooting HPLC omvat de volgende onderdelen: + systematisch problemen oplossen + de pomp + de injector + de kolom + de mobiele fase + de detector + diagnose uit chromatogrammen Methodiek In deze cursus leert u problemen rond methoden en apparaten op te lossen. Dat gebeurt vrijwel geheel aan de hand van voorbeelden, chromatogrammen en cases. Zowel de theorie als de praktijk is daardoor zeer interactief. Elke dag voert u experimenten uit. U lost zelf praktische problemen op die ingebouwd zijn in moderne HPLC apparatuur op ons eigen cursuslaboratorium. Ook gaat u aan de slag met (preventief) onderhoud van HPLC instrumenten. Daarvoor gebruiken we meerdere typen apparaten.
10-12-2018 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Risico inventarisatie & evaluatie voor het lab
Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) is hét vertrekpunt voor het inventariseren en optimaliseren van de arbeidsomstandigheden.Deze cursus biedt u een handleiding hoe een RI&E kan worden uitgevoerd. Tevens biedt het een stappenplan en instrument voor het uitvoeren van een gerichte laboratorium RI&E. Tijdens de cursus leert u hoe u een RI&E voor uw eigen lab uitvoert en actueel houdt. Naast de theorie is de cursus praktisch en concreet en wordt er gewerkt met een nieuw ontwikkeld RI&E tool. De gastdocenten zijn Wim van Alphen en Corné Bulkmans van Muopo Inventive consultancy. Waarom de cursus RI&E voor het laboratorium Naast de wettelijke verplichting is het een waardevol instrument om de verbeterpunten in kaart te brengen. Daarvoor zijn er diverse RI&E instrument ontwikkeld voor verschillende branches, maar tot op heden is er geen specifiek instrument voor laboratoria. Deze cursus biedt u een handleiding voor hoe een RI&E kan worden uitgevoerd. Ook voorziet de cursus u van een stappenplan en een instrument voor het uitvoeren van een gerichte laboratorium RI&E. Tijdens de cursus leert u hoe u een RI&E voor uw eigen lab uitvoert en actueel houdt. Naast de theorie is de cursus praktisch en concreet en wordt er gewerkt met een nieuw ontwikkeld RI&E tool. Voor wie is de cursus RI&E voor het laboratorium bedoeld De cursus is bedoeld voor functionarissen die betrokken zijn bij het uitvoeren van de RI&E voor het laboratorium. Zoals een milieu- of arbocoördinator, veiligheidsfunctionaris, preventiemedewerker of hoofd laboratorium. De cursus vereist minimaal een mbo werk- en denkniveau. U heeft al enige kennis en ervaring op het gebied van arbeidsomstandigheden. Het programma Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde: + Wet- en regelgeving De Arbowetgeving en in het bijzonder de plaats van de RI&E hierin. + Gevaren en risico’s herkennen Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden de meest voorkomende gevaren en risico’s stap voor stap besproken. + Evalueren en prioriteren Aan de hand een systematiek de risico evalueren en prioriteren doormiddel van oefeningen. + Beheersen en implementeren “het plan van aanpak” Technisch, organisatorische en gedragsmatige beheersing. Daarnaast is er aandacht voor de Arbeidshygiënische strategie als onderdeel van het plan van aanpak. + Strategie voor de RI&E Strategische keuzes voor de uitvoering van de RI&E worden besproken aan de hand van een stappenplan. Daarnaast is er aandacht voor de RI&E als onderdeel van de PDCA cyclus en het actueel houden van de RI&E. + Oefeningen in praktijk Aan de hand van praktijksituaties en casussen oefenen we de diverse onderdelen tijdens het uitvoeren van de RI&E gebruik makend van het aangereikte stappenplan en RI&E instrument. Methodiek Een stappenplan voor de uitvoering van een RI&E voor laboratoria wordt aangereikt waarbij de cursisten hun specifieke situatie hierin kunnen onderbrengen en gebruik kunnen maken van een specifiek RI&E instrument voor laboratoria. Indien gewenst kan er aansluitend op de training een vervolg worden afgestemd over toetsing c.q. validering van de eigen opgestelde RI&E.
13-12-2018 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Lichtmicroscopie
Waarom de cursus Lichtmicroscopie Velen werken al jaren met een lichtmicroscoop en hebben van derden de techniek geleerd of deze zichzelf eigen gemaakt. Bent u benieuwd of u de microscoop nog goed gebruikt en bent u op zoek naar bruikbare tips voor verbetering van onderhoud en gebruik van uw lichtmicroscoop? In deze cursus wordt nog eens stilgestaan bij het hoe en waarom je een lichtmicroscoop gebruikt. Avans+ organiseert deze cursus in samenwerking met TDKK. Voor wie is de cursus Lichtmicroscopie bedoeld U werkt of gaat binnenkort werken met een lichtmicroscoop en wilt meer weten van de werking van het apparaat in zowel theorie als praktijk. Het programma Tijdens deze cursus, maakt u kennis met een groot aantal technieken en systemen welke in vrijwel elke microscoop aanwezig zijn. Voor zover mogelijk laten we dat in de praktijk zien en voelen. U wordt een kijkje gegund op de lichtwegen, de prisma’s, op verschillende verlichtingssystemen enz. Het Köhleren van de microscoop komt uitgebreid aan bod, en hiervan wordt uitgelegd wat de achterliggende techniek en de daaruit voortvloeiende verbeteringen in beeld kwaliteit zijn. Ook diafragma’s en speciale lichttechnieken worden behandeld. Methodiek Mondelinge kennisoverdracht en practicum wisselen elkaar af. In het laboratorium staan de modernste instrumenten waarmee u in kleine groepjes, onder directe deskundige begeleiding, de experimenten uitvoert.
13-12-2018 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald

Productnieuws

Minder rekenfouten op het laboratorium? Avans+ helpt u met de nieuwe opleiding chemisch rekenen om minder fouten te maken
Minder rekenfouten op het laboratorium?
Avans+ helpt u met de nieuwe opleiding chemisch rekenen om minder fouten te maken Avans+ lanceert haar nieuwe opleiding chemisch rekenen in september die voor een groot deel online te volgen is. Waarom chemisch rekenen oefenen? Via de reguliere laboratoriumopleiding hebben bijna alle analisten geleerd hoe berekeningen moet maken gemaakt voor verdunningen, inwegen, calibratielijnen, standaard-addities enz. De ervaring leert dat wanneer u deze handelingen niet regelmatig uitvoert, de kennis wegzakt. De kans op fouten neem dan toe. Op basis van foutieve berekeningen kunnen verkeerde resultaten worden doorgegeven aan klanten en verkeerde beslissingen worden genomen. Ook de kans op claims neemt daarmee toe. Dit is een belangrijk bedrijfsrisico. Deze opleiding biedt de mogelijkheid dit risico te minimaliseren door uw vaardigheden op dit gebied aan te scherpen en op te frissen. Hoe ziet de opleiding van Avans+ er uit? De opleiding kan grotendeels in eigen tijd en op eigen locatie worden gedaan. Dit biedt het voordeel dat bijvoorbeeld
02-07-2018  |  210x  | 
Nieuwe Cursus Train de trainer voor labmedewerkers  Avans+ helpt u om uw interne trainingen te verbeteren
Nieuwe Cursus Train de trainer voor labmedewerkers
Avans+ helpt u om uw interne trainingen te verbeteren Avans+ heeft een cursus van 2,5 dag ontwikkeld waar u leert om interne trainingen effectieven en efficiënter uit te voeren. Vaak zijn trainers, werkveldbegeleiders en collega’s op grond van hun specifieke vakinhoudelijke kennis en vaardigheden actief binnen het overdragen van kennis, vaardigheden en beroepshouding. Tijdens deze cursus verwerft u kennis en verbreedt u uw pedagogische- en didactische vaardigheden op het gebied van inwerken, opleiden en begeleiden van collega’s of studenten. Binnen de cursus liggen de accenten vooral op communicatieve vaardigheden, groepsdynamische processen en het effectief inspelen op de verschillende leerconcepten, leerstijlen en leervragen in relatie tot de gewenste opbrengsten. Doelgroep U bent inhouds- en/of ervaringsdeskundige en vanuit deze (werk)ervaring begeleidt u collega’s, studenten en/of relaties in de branche waarin u werkzaam bent. U wilt de effectiviteit en impact van het gericht opleiden verbeteren om collega’s en/of
01-02-2018  |  571x  | 
Van conventionele analysetechniek naar snelle PCR-techniek Avans+ lanceert nieuwe PCR-cursus
Van conventionele analysetechniek naar snelle PCR-techniek
Avans+ lanceert nieuwe PCR-cursus De technische ontwikkelingen gaan snel. Er worden binnen de laboratoriumanalyses steeds meer conventionele technieken omgezet naar de snellere PCR-techniek. Maar wat gebeurt er nu precies bij zo’n PCR-analyse en waar moet je op letten bij de uitvoering? Wil jij de grondbeginselen van PCR leren, zelf de variabelen in een PCR-reactie begrijpen en je verkregen resultaten kunnen interpreteren? Meer weten, deze nieuwe cursus wordt dit voorjaar gegeven in Maart en Juni. Vraag dan nu de brochure aan onderstaande link of bel ons.
07-02-2017  |  706x  | 
Drie veiligheidscursussen voor het lab Hoe curatief te handelen bij labcalamiteiten
Drie veiligheidscursussen voor het lab
Hoe curatief te handelen bij labcalamiteiten Avans+ heeft al een groot aantal trainingen op gebied van preventie en biedt nu ook drie nieuwe cursussen aan die vooral ingaan op de curatieve kant. Bent u goed voorbereid op incidenten en ongelukjes, wanneer die zich eenmaal voordoen? De bijzondere risico’s op laboratoria behoeven specifieke aandacht, die in reguliere trainingen vaak ontbreekt. Om deze reden heeft Avans+ de eendaagse training ’Rol van BHV-ers’ in een laboratorium opgezet. Deze zoomt in op de hulpverlening die nodig is bij incidenten op laboratoria. Naast het identificeren van de gevarenbronnen leert u in deze cursus, hoe u moet optreden bij diverse calamiteiten op laboratoria. Dat oefent u actief aan de hand van realistische scenario’s. Daarmee is deze training is een goede aanvulling op de bestaande BHV-trainingen. U voldoet daarmee tevens aan uw herhalingsverplichting. Wanneer zich eenmaal een incident heeft voorgedaan, dan wilt u daar ook zoveel mogelijk van leren om herhaling te voorkomen. Hoe
09-06-2016  |  1887x  | 
MAXUS MEDIA
LABinsights.net LABinsights.de LABinsights.nl
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
SERVICE EN CONTACT flag